Protes menentang kemenangan Donald Trump sebagai Presiden ke-45 Amerika Syarikat masuk hari kedua.

Kali ini di San Francisco, pelajar-pelajar sekolah vokal dalam menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap Presiden negara Uncle Sam. Mereka menyifatkan Trump bukan presiden mereka,

"Kami rasa seseorang seperti dia yang bukan ahli politik tidak patut jadi pemimpin kami. Seseorang yang benci kepada kepelbagaian masyarakat tidak layak mempin negara kami," kata Miranda Larkin, 15, yang turut serta dalam protes aman tersebut.

Larkin merupakan antara ribuaan rakyat Amerika yang turun ke jalanan pada Khamis untuk menentang kemenangan taikun hartanah itu.

BACA: AS Memilih: "Saya Presiden untuk semua" - Trump

Di sini lapor langsung Presiden Amerika Syarikat

Malah, ada antara mereka menyifatkan tindakan Trump mengkritik dan sukar menerima kepelbagaian masyarakat tidak boleh diterima rakyat Amerika.

"Saya tidak rasa Donald Trump layak untuk mentadbir negara kami sebab semua kenyataan yang sangat dahsyat yang menuduh orang lain melakukannya. Saya tidak sokong langsung dia sebagai pemimpin negara ini," kata Ella Gibson, 15.

GALERI FOTO: Kemenangan buat Donald Trump

Penunjuk perasaan anti-Trump di seluruh negara itu bukan sahaja menyebabkan jalan-jalan ditutup, malah mereka turut membakar poster wajah Trump selain mengisytiharkan diri mereka enggan menerima kemenangan Trump.

Antara kawasan yang menjadi lokasi protes tersebut adalah di daerah New England.

Sementara itu, penyokong Trump melontarkan cemuhan di media sosial terhadap protes yang berlangsung sambil menyifatkan protes itu merupakan tindakan hipokrit sesetengah pihak yang tidak boleh menerima proses demokrasi.

Trump dilantik menjadi Presiden AS yang baharu selepas pilihan raya negara tersebut berakhir pada Selasa.