TEL AVIV: Beribu-ribu orang mengadakan protes di beberapa bahagian di Israel, pada Sabtu menuntut perubahan dalam kerajaan dan pembebasan baki tebusan Israel di Gaza.

Mereka mengibarkan bendera Israel dan memegang papan tanda dengan imej tebusan Israel, menyeru kerajaan untuk "membawa mereka pulang."

Di bandar pantai Caesarea, penunjuk perasaan berhimpun dalam hujan sebelum berarak ke kediaman peribadi Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu.

Selain menggesa penyingkiran Netanyahu, peserta turut melaungkan: “Bersalah, bersalah, bersalah!”

Sementara di Tel Aviv pula, penunjuk perasaan berkumpul di Dataran Habima mendesak agar pilihan raya segera diadakan.

Kekecewaan semakin meningkat terhadap cara kerajaan menguruskan krisis tebusan.

Penyokong dan keluarga tebusan yang diculik ke Gaza oleh Hamas semasa serangan pengganas 7 Oktober telah mengadakan protes dan duduk secara berkala sejak awal perang, tetapi kebanyakannya mengelak daripada mesej politik yang kuat.

"Kerajaan Israel mengisytiharkan dalam tindakannya bahawa ia tidak cekap dan bahawa kebaikan negara dan rakyatnya tidak berada di dalam fikiran mereka," kata penunjuk perasaan dalam satu kenyataan.

"Kami akan keluar untuk menunjukkan bahawa masa depan kami hanya bergantung kepada kami - kami rakyat akan menentukan nasib kami!," kata mereka.

Dengan satu lagi protes yang dijadualkan pada Sabtu depan, tunjuk perasaan menjadi perkara biasa,
walaupun belum pada skala yang sama seperti demonstrasi besar-besaran terhadap Netanyahu dan kerajaannya pada musim bunga dan musim panas lalu.

Kerajaan Netanyahu - sayap paling kanan dalam sejarah Israel - mengalami protes besar-besaran selama berbulan-bulan tahun lalu berhubung pembaharuan kehakiman yang dirancangnya.

Namun begitu, Netanyahu dan kerajaannya kebanyakannya enggan menerima tuntutan penunjuk perasaan. - Agensi