ISTANBUL: Sesi Luar Biasa Persidangan Menteri-Menteri Penerangan Islam (ICIM) akan menjadi platform terkini Malaysia bagi mengulangi pendiriannya terhadap keperluan segera untuk gencatan senjata, selain daripada meningkatkan dan mempercepatkan bantuan kemanusia kepada penduduk di Gaza.

Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi Datuk Mohamad Fauzi Md Isa berkata Malaysia tetap dengan prinsipnya untuk memberikan sokongan tidak berbelah bahagi dan mengekalkan solidariti dengan warga Palestin dan perjuangan mereka untuk merdeka daripada pendudukan Israel.

"Malaysia tidak akan berhenti berjuang untuk hak rakyat Palestin berdasarkan prinsip undang-undang antarabangsa dan perjuangan mereka untuk merdeka daripada pendudukan Israel.

Politik perampasan perlu dihentikan, tiada tindakan tidak seimbang dalam mengendalikan konflik dan sebuah rejim apartheid tidak seharusnya ada," katanya kepada Bernama di sini.

Mohamad Fauzi akan mengetuai delegasi Malaysia mewakili Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil di persidangan sehari yang akan berlangsung di sini esok.

Bertemakan "The Israeli Government's Disinformation and Hostilities against Journalists during the Israeli Occupation of Palestine", persidangan anjuran Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) menyasarkan untuk membincangkan usaha bersama dalam menghadapi maklumat palsu dan permusuhan daripada pihak berkuasa Israel terhadap wartawan dan saluran media di wilayah Palestin yang diduduki mereka.

Turkiye menjadi tuan rumah kepada persidangan itu dengan kapasitinya sebagai Pengerusi Sesi Semasa ICIM dan dijangka menteri penerangan dan menteri bertanggungjawab untuk komunikasi dalam negara anggota OIC akan menyertai persidangan itu.

Setiausaha Agung OIC Hissein Brahim Taha akan menyampaikan ucapannya pada persidangan itu untuk memaklumkan dan mengemas kini peserta mengenai jenayah berterusan pendudukan Israel terhadap wartawan dan profesional dalam pelbagai saluran media, akhbar dan institusi media.

Israel mengebom Semenanjung Gaza sejak 7 Okt 2023 membunuh lebih 29,000 orang dan mengakibatkan kemusnahan berskala besar dan kekurangan bekalan barangan keperluan yang mencetuskan krisis kemanuasiaan di Gaza.

-- BERNAMA