PERDANA Menteri Australia, Scott Morrison dilaporkan akan mengecam tindakan Senator Fraser Anning dalam Sidang Parlimen negara itu akan datang.

Satu kenyataan rasmi yang menyelar tindakan Anning dijangka dikeluarkan kerajaan semasa sidang tersebut yang akan bermula semula pada April.

Morrison dalam satu sidang media di Sydney pada Sabtu turut menyatakan Anning patut merasa malu atas kenyataan yang dikeluarkannya sebelum ini.

Morrison berkata demikian ketika diminta untuk mengulas tindakan seorang remaja yang berani memecahkan telur di kepala Anning yang tular di media sosial.

Akibat tindakannya itu, remaja yang dikenali sebagai Will Connolly, 17, ditumbuk sebanyak dua kali oleh Senator Fraser Anning sebelum dileraikan.

Anning mencetuskan kontroversi apabila mengaitkan serangan pengganas di sebuah masjid di New Zealand pada Ahad dengan isu imigran.

Kenyataannya mendapat kecaman majoriti ahli politik di Australia termasuk Ketua pembangkang Australia, Bill Shorten yang menyifatkan komen yang dibuat Anning sebagai menjijikkan.

BACA: Tragedi solat Jumaat Christchurch: #Eggboy wira baharu Australia

BACA: Tragedi solat Jumaat Christchurch: Laman sosial Eggboy diserang 'bawangrians'

Video yang dikongsi di laman sosial menunjukkan Connolly turut merakam tindakannya itu semasa Anning sibuk mengadakan sidang media.

Connolly ditahan namun dibebaskan polis selepas soal siasat.


Dalam perkembangan berkaitan, satu petisyen yang menyeru agar Anning dilucutkan jawatannya sudah ditandatangani lebih 300,000 menerusi laman web change.org.

BACA: Tragedi solat Jumaat Christchurch: KJ, Annuar selar kenyataan biadab Senator Australia

BACA: Tragedi solat Jumaat Christchurch: Netizen 'serang' senator Australia