KUALA LUMPUR: Dikurniakan kelebihan memiliki deria ‘keenam’ membuatkan hidup Iqbal tidak tenang.

Sering diganggu makhluk halus dan ancaman dari dunia alam ghaib membuatkan dirinya sukar membezakan antara realiti dan hal ghaib.

Kehidupan penuh misteri Iqbal menjadi teras filem baharu arahan pengarah tersohor tanah air, Dain Said berjudul Harum Malam yang akan berada di pawagam bermula 9 Februari 2023.

Menurut Dain, dia teruja untuk kembali mengarah filem seram selepas naskhah Dukun mendapat sambutan ketika ditayangkan pada 2018.

“Kali terakhir saya mengarahkan filem seram Dukun pada tahun 2006. Saya tidak sabar untuk filem Harum Malam bertemu dengan penonton filem tempatan terutama peminat filem seram, Februari tahun depan,” kata Dain dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Kredit: Apparat

Kredit: Apparat

Harum Malam dibintangi oleh para pelakon handalan antaranya Bront Palarae, Remy Ishak, Nadiya Nissa, Nabila Huda, Amanda Ang, Joey Daud and Faizal Hussein.

Filem ini turut mengetengahkan pelakon muda Idan Aedan, Arnie Shasha dan Angelica Petra.

Naskhah terbitan syarikat produksi Apparat bakal bekerjasama dengan D’Ayu Pictures serta Skop Productions diterbitkan dengan dana daripada Perbadanan Filem Nasional Malaysia (FINAS).

Dalam pada itu, Harum Malam juga bakal ditayangkan di pentas antarabangsa, Festival World Premiere di Fantastic Fest, sebuah festival filem bergenre seram dan fantasi terbesar di Amerika Utara dengan tajuk Blood Flower.

Filem-filem lain yang pernah ditayangkan di festival itu antaranya filem Spilt (2016), arahan M. Night Shyamalan dan There Will Be Blood (2007) arahan Paul Thomas Anderson yang bakal berlangsung di Austin, Texas pada 22-29 September 2022.

Kredit: Apparat

Bukan itu sahaja, Harum Malam juga sudah memperoleh slot untuk ditayangkan di Festival Filem Sitges di Sepanyol pada Oktober depan.