SELEPAS 14 tahun dan 20 musim, rancangan realiti televisyen ‘Keeping Up With the Kardashians’ bakal menemukan noktah dengan musim terakhir yang akan ditayangkan awal tahun hadapan.

Bintang popular, Kim Kardashian West menerusi satu entri di laman Instagram rasminya pada Rabu berkata keputusan untuk menamatkan rancangan terbitan E! tersebut dibuat ahli keluarga Kardashian-Jenner.

“Dengan hati yang berat, kami telah membuat keputusan sebagai sebuah keluarga untuk mengucapkan selamat tinggal kepada ‘Keeping up with the Kardashians’.

“Selepas 14 tahun, 20 musim, beratus-ratus episod dan beberapa rancangan spin-off, kami sangat berterima kasih kepada anda semua yang telah menonton rancangan kami selama bertahun-tahun – sama ada ketika kami senang, susah, gembira, sedih, banyak hubungan dan anak-anak.

“Kami akan selama-lamanya menghargai kenangan indah dan orang yang kami temui sepanjang perjalanan kami ini,” kata Kim.




Personaliti terkenal Hollywood itu juga mengucapkan terima kasih kepada E!, pasukan produksi di Bunim/Murray dan penerbit eksekutif Ryan Seacrest yang menjayakan rancangan berkenaan.

“Musim terakhir kami akan ditayangkan pada awal tahun depan, 2021.

“Tanpa ‘Keeping up with the Kardashians’, saya tidak akan jadi diri saya pada hari ini.

“Saya sangat berterima kasih kepada semua yang menonton dan menyokong saya serta keluarga saya selama 14 tahun ini,” tambahnya.

‘Keeping up with the Kardashians’ yang juga dikenali sebagai ‘KUWTK’ menjadi siri hit besar di seluruh dunia yang ditayangkan secara berterusan di kaca televisyen.

Pada 2017, E! menandatangani kontrak dengan keluarga terkenal tersebut untuk menyambung rancangan berkenaan untuk tiga tahun.

Pada ketika itu, sumber dalaman memberitahu Variety bahawa perjanjian untuk memperbaharui siri tersebut bernilai ‘di bawah US$ 100 juta, walapun laporan lain menyatakan bahawa perjanjian berkenaan bernilai sehingga US$ 150 juta.

‘KUWTK’ yang ditayangkan buat pertama kali pada 2007 menjadi pendukung E! dan melahirkan beberapa siri ‘spin-off’.

Ia memberikan keluarga popular tersebut sebuah platform untuk menceburi pelbagai perniagaan yang berjaya, termasuk fesyen, alat solek dan kecantikan serta permainan video.

Sebelum popular menerusi rancangan reality ‘KUWTK’, Kim pernah bekerja sebagai jurugaya untuk selebriti terkenal, Paris Hilton yang juga merupakan teman rapatnya ketika itu.