LIMA bintang utama pelakon sitkom televisyen popular 1990-an "Friends" memberi penghormatan kepada aktor Matthew Perry dalam satu mesej bersama meratapi kematian sahabat mereka dan menganggap ia sebagai "kehilangan yang tidak dapat diduga."

Dalam satu kenyataan ringkas yang diterbitkan oleh majalah People, pelakon Jennifer Aniston, Courteney Cox, Lisa Kudrow, Matt LeBlanc dan David Schwimmer bercakap secara terbuka buat pertama kali sejak berita kematian Perry, Sabtu lalu.

"Kami semua sangat bersedih dan hiba dengan kehilangan Matthew. Kami lebih daripada sekadar pasangan pelakon. Kami adalah sebuah keluarga.

"Terdapat banyak perkara untuk diperkatakan, tetapi sekarang kami akan meluangkan sedikit masa untuk berduka dan memproses kehilangan yang tidak terduga ini," kata mereka dalam kenyataan itu.

Lima pelakon berkenaan berjanji akan mengulas lebih banyak berhubung kematian Perry apabila tiba masanya.

"Buat masa ini, fikiran dan cinta kami adalah bersama keluarga Matty, rakan-rakannya dan semua orang yang menyayanginya di seluruh dunia," kata mereka.

Punca dan sebab kematian Perry akan ditentukan oleh Pejabat Pemeriksa Perubatan Daerah Los Angeles, selepas selesai bedah siasat dengan ujian toksikologi.

Kematian Perry berlaku setahun selepas penerbitan memoirnya, Friends, Lovers, and the Big Terrible Thing, yang mengisahkan perjuangannya selama berdekad-dekad dengan tambahan kepada ubat penahan sakit preskripsi dan alkohol.

Perry mendapat kemasyhuran dan terkenal kerana peranannya yang melakonkan watak Chandler Bing dalam Friends sebagai penganalisis statistik yang bijak menyindir.

Sitkom itu menduduki tempat antara 10 siri televisyen perdana terbaik untuk kebanyakan episod yang ditayangkan selama 10 tahun di rangkaian NBC dari 1994 hingga 2004.

Siri ini, yang masih popular, membintangi Perry dan seluruh pelakon Friends sebagai kumpulan anak muda yang rapat dan berkongsi ruang dan telatah di pangsapuri masing-masing dan melepak bersama di kedai kopi Manhattan, Central Perk.