KUALA LUMPUR: Lazimnya selama ini, pertandingan mencungkil bakat yang sering dianjurkan lebih terarah pada mencari penyanyi baharu.

Ini kerana, ramai daripada kalangan rakyat Malaysia begitu mencintai bidang nyanyian dan setiap kali pertandingan dianjurkan, sambutan yang diterima luar biasa.

Bagaimanapun, sebagai kelainan dalam usaha mencari pelapis baharu dalam gelangang muzik tanah air, stesen radio Sinar menganjurkan pertandingan mencipta lagu.

Bekerjasama dengan syarikat rakaman Universal Music Malaysia, apa yang menarik dan uniknya inisiatif ini ialah karya baharu pendengar stesen radio itu bakal dirakamkan oleh penyanyi legenda tanah air, Datuk Jamal Abdillah

Dikenali sebagai ‘Projek Lagu Dato’ Jamal’ pertandingan ini merupakan kerjasama antara Sinar dengan syarikat rakaman Universal Music Malaysia.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan stesen radio Sinar, ‘Projek Lagu Dato’ Jamal’ itu akan membuka ruang kepada pendengar-pendengar yang berbakat  dalam penciptaan lagu dan lirik menghasilkan karya asli.

Kesemua karya baharu yang dihasilkan pendengar-pendengar Sinar akan dinilai sendiri oleh penghibur yang sangat masyhur dengan lagu-lagu malar segar seperti Kekasih Awal dan Akhir, Ghazal Untuk Rabiah, Sendiri dan banyak lagi.

Kata stesen radio di bawah naungan Astro itu, semua warganegara Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas boleh menghantar karya mereka dalam bentuk rakaman audio beserta lirik yang ditulis sendiri.

“Peminat boleh menyertai pertandingan ini dari 16 hingga 29 Ogos menerusi laman rasmi sinar.my. Karya peserta mestilah asli dan belum pernah diterbitkan,” kata Sinar lagi.



Kesemua karya baharu itu akan didengar dan dilakukan pemilihan sebelum dibawa ke peringkat penilaian akhir.

“Lima peserta akan diseranai pendek ke peringkat penilaian yang akan dikendalikan oleh pihak Jamal Abdillah,” jelas kenyataan itu lagi

Sinar turut memaklumkan, kriteria penjurian akan berdasarkan alunan muzik, kreativiti peserta dalam mencipta lagu serta disokong oleh susunan lirik yang kreatif dan menarik.

Mana-mana karya yang terpilih sebagai juara akan ditawarkan ganjaran wang tunai RM3,000 dan lagu ciptaan itu akan dirakamkan di bawah label Universal Music Malaysia serta dinyanyikan oleh Jamal.

Penjurian akhir pertandingan ini akan diadakan secara langsung menerusi Facebook Live Sinar pada awal September ini.

Untuk maklumat lanjut, boleh layari sinar.my atau ikuti Sinar di pelbagai platform media sosial.