Biarpun lebih selesa dengan imej rambut panjang, pelakon Luqman Hafidz tidak keberatan untuk menukar penampilannya itu jika diperlukan.

Bintang OlaBola Musical itu terbuka jika ada permintaan supaya dia memotong rambut untuk memenuhi kehendak watak yang ditawarkan.

"Saya tidaklah merancang untuk kekal dengan imej rambut panjang selama-lamanya. Satu hari nanti tentu akan ada watak yang memerlukan saya berambut pendek.

"Apapun, ia bergantung kepada situasi juga. Macam sekarang, belum boleh potong rambut kerana watak Ali yang saya bawakan dalam OlaBola Musical adalah seorang yang berambut panjang," katanya sambil memberitahu kalangan peminatnya juga lebih gemar dia kekal dengan imej sedemikian.

BACA: OlaBola Musical 2 inspirasi buat PM, isteri - Tiara

Luqman bagaimanapun tidak pernah berhadapan dengan situasi tidak menyenangkan dengan mana-mana pengarah atau produksi kerana imej tersebut.

"Memang ada pengarah yang nak bagi penampilan baharu dengan rambut pendek, tapi saya akan berbincang baik-baik dengan mereka.

"Selalunya mereka cuma risau nampak messy, itu sahaja," kata Luqman ketika ditemui pada malam Avant Premiere OlaBola Musical di Istana Budaya, pada Ahad.

BACA: OlaBola Musical: Jangan tunggu nak datang saat akhir - Tiara Jacquelina

Kali ketiga membawa watak Ali, Luqman mengakui karakter itu sudah sebati dengan dirinya, malah menganggap jenama OlaBola sebagai 'rumahnya'.

"Walaupun sudah masuk kali ketiga, tetapi rasa teruja itu masih sama. Tetapi cabarannya semakin lama semakin besar.

"Demi OlaBola Musical, saya tolak satu tawaran filem dan satu drama. Agak ralat juga kerana produksi itu baik dengan saya. Awalnya saya cuba juga cari jalan untuk buat dua-dua, tetapi memang tak boleh kerana komitmen untuk teater sangat tinggi.

"Berlakon teater beri kepuasan tersendiri kerana ia salah satu cara untuk saya menambah baik mutu lakonan," tambahnya.

BACA: 'OlaBola Musical' hampir setaraf 'Hamilton The Musical' - Anwar Ibrahim

Selain Luqman, OlaBola Musical arahan Puan Sri Tiara Jacquelina turut dibintangi Brian Chan, Iedil Putra, Abimanyu Masilamani dan ramai lagi.

Ia sedang dipentaskan di Istana Budaya sehingga 3 Mac depan.