KUALA LUMPUR: Kesemua 20 pos Pasukan Gerakan Am (PGA) di sempadan dan perairan Selangor telah siap dinaik taraf, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail.

Beliau berkata kerja-kerja menaik taraf telah disiapkan mengikut jadual dan dijangka dapat memberi keselesaan kepada pegawai dan anggota yang bertugas.

"Dua puluh pos PGA ini, yang mengawasi sepanjang 337 kilometer sempadan negeri, sangat penting termasuk satu markas taktikal kerana pos hadapan ini yang akan mengawasi ancaman.

"Sebagai contoh ketibaan pendatang tanpa izin, penyeludupan barangan kontraban (barang terlarang), dadah dan segala ancaman dari laut," katanya pada sidang media sempena lawatan kerja ke Briged Tengah PGA di sini hari ini.

Kementerian itu memantau ketat projek naik taraf 151 pos kawalan PGA di seluruh negara yang dikenal pasti sebagai daif dalam usaha memberi keselesaan kepada petugas keselamatan.

Saifuddin Nasution berkata pada 2023, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim telah meluluskan peruntukan sebanyak RM45 juta untuk menaik taraf semua pos PGA.

"Tempoh pembinaan satu hingga tiga bulan lebih cepat dan kualiti pembinaan juga sangat baik dan tinjauan terhadap beberapa pos yang dinaik taraf oleh kontraktor pilihan PGA juga baik," katanya.

Beliau berkata aspek ini sangat penting untuk meningkatkan kualiti pasukan manakala anggota turut melahirkan rasa gembira dan syukur kerana penambahbaikan itu sudah lama ditunggu.

"Hampir kesemuanya selesai dengan baik, memang ada satu atau dua kes terpencil tetapi prestasi perbelanjaan serta kualiti kerja boleh dikatakan puas hati," katanya.

Saifuddin Nasution berkata peruntukan sebanyak RM200 juta diberikan kepada KDN untuk menaik taraf kemudahan kuarters kediaman.

Beliau berkata semua kuarters yang dinaik taraf dijangka siap pada suku kedua tahun ini dan akan memberi keselesaan kepada anggota.

Saifuddin Nasution turut mengesahkan bahawa Polis Marin menjadi elemen terbaharu yang dimasukkan dalam perbincangan komponen gaji polis selepas didapati tercicir pada peringkat awal.

"Komponen gaji polis itu memang sudah masuk dalam perbincangan jawatankuasa dengan elemen terbaru adalah polis marin.

"Pada peringkat awal ia tertinggal tetapi saya sudah minta untuk perkara ini dipertimbang dan elemen semakan gaji polis memang ada dalam agenda KDN," katanya.

Beliau juga berkata semakan gaji itu dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Seri Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz.

-- BERNAMA