Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam hari ini berkata seramai 40 kes baharu melibatkan rakyat Malaysia telah dilaporkan.

Menurut beliau, semua mangsa sedang menjalani ujian darah yang dilakukan di makmal hospital kerajaan dan swasta bagi mengetahui sama ada mereka dijangkiti virus Zika.

Kementerian masih menunggu keputusan sepenuhnya kesemua mangsa terbabit yang akan disahkan oleh pihak Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) dalam masa terdekat.

"Kita memberi hak sepenuhnya kepada IMR untuk mengendalikan pengesahan ujian darah dari makmal terbabit kerana institut itu mempunyai standard tertentu untuk diikuti," katanya di Majlis Perlancaran Galeri 70 tahun MIC, di sini hari ini.

Pada 9 September lalu, jumlah kes Zika yang disahkan di seluruh negara adalah sebanyak empat kes.

Kes pertama dilaporkan pada 1 September lalu di Klang, Selangor diikuti kes kedua di Likas, Sabah pada 3 September dan kes ketiga di Johor Bahru, Johor pada 7 September.

Pada 10 September, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengesahkan kes keempat jangkitan virus Zika dilaporkan di Johor Bahru yang membabitkan seorang wanita hamil.