KUCHING: Sarawak telah memberikan vaksinasi COVID-19 kepada seramai 150,297 bersamaan 52.8 peratus daripada 286,000 jumlah keseluruhan kanak-kanak di negeri itu.

Data tersebut direkodkan Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak (JKNS) bagi Program Imunisasi COVID-19 Kanak-Kanak (PICKids) sejak ia dilaksanakan di negeri itu bermula 3 Februari sehingga 3 Mac 2022.

Timbalan Pengarah JKNS, Dr Rosemawati Ariffin berkata selari dengan strategi memperluaskan liputan vaksinasi, beberapa PPV di Sarawak akan melaksanakan PICKIDS tanpa janji temu (walk-in) bermula Sabtu, 5 Mac 2022.

“Kita akan laksanakan di Dewan Suarah Sibu, Klinik Kesihatan (KK) Kota Samarahan, dan KK Bintulu, manakala ibu bapa digalakkan untuk menghubungi PPV tersebut terlebih dahulu sebelum hadir untuk menerima suntikan,” katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Dr Rosemawati berkata, pelaksanaan PICKIDS melalui kaedah pendekatan berasaskan sekolah masih diteruskan dan hasilnya amat memberangsangkan.

Katanya, seramai 46,475 (25 peratus) daripada 185,900 orang kanak-kanak yang tidak mendaftar dalam aplikasi MySejahtera telah diberi vaksin COVID-19 di sekolah dan sebanyak 906 (70.8 peratus) daripada 1,279 buah sekolah telah dilawati untuk PICKIDS.

“Pendekatan ini menyasarkan murid-murid di sekolah, tadika dan taska, justeru Sarawak juga menyasarkan 100 peratus sekolah akan dilawati selewat-lewatnya minggu kedua bulan ini,” katanya.

Ujarnya, sebagai tambahan PPV jangkau luar (outreach) yang dikendalikan oleh anggota kesihatan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan pengamal perubatan swasta ke luar bandar akan diteruskan bagi memastikan kanak-kanak di pedalaman mendapatkan akses vaksin COVID-19.