LABUAN: Jabatan Wilayah Persekutuan (JWP) menggariskan pelan komprehensif merangkumi 92 program bertujuan meningkatkan landskap sosioekonomi di pusat perniagaan dan kewangan antarabangsa Labuan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan) Dr Zaliha Mustafa berkata program berkenaan melibatkan kerjasama pelbagai agensi kerajaan di pulau itu.

Menekankan perlunya kemajuan ekonomi Labuan sejajar dengan negeri membangun yang lain, memandangkan statusnya sebagai pusat perniagaan dan kewangan antarabangsa serta hab minyak dan gas, Dr Zaliha menekankan kepentingan usaha bersepadu.

Beliau berkata 92 program itu direka secara strategik untuk memacu Labuan ke hadapan dalam laluan pembangunan mampan.

Dalam usaha untuk mempelbagaikan lagi aliran hasil Labuan dan meningkatkan daya tarikannya, Dr Zaliha telah mengeluarkan arahan kepada pihak berkuasa tempatan, Perbadanan Labuan (LC) untuk menubuhkan pasukan petugas khas.

"Objektif utama pasukan petugas ini untuk mengenal pasti dan mengetengahkan tapak pelancongan menarik yang berpotensi untuk merancakkan sektor pelancongan di pulau ini.

"Saya mahu pasukan petugas ini ditubuhkan segera kerana inilah agenda kita untuk merancakkan sektor pelancongan Labuan," katanya selepas melancarkan Kempen Kibar Bendera Wilayah Persekutuan Labuan 2024 dan Program Publisiti dan Penyertaan Awam Laporan Rancangan Struktur Labuan 2040 di Taman Damai di sini pada Sabtu.

Menyedari potensi pelancongan yang belum diterokai di Labuan, beliau melahirkan keyakinan bahawa pasukan petugas itu akan memainkan peranan penting dalam mengubah "permata tersembunyi" itu menjadi pakej pelancongan yang menarik.

Dr Zaliha menekankan pembangunan strategik sektor pelancongan Labuan adalah penting untuk pertumbuhan ekonomi keseluruhan pulau itu.

Menteri itu melahirkan keyakinan mengenai keupayaan pasukan petugas itu untuk memperkenalkan potensi pelancongan yang belum ditemui, yang kemudiannya boleh dibuat dalam pakej pelancongan yang inovatif dan menarik.

-- BERNAMA