LABUAN: Menteri Perpaduan Negara Datuk Aaron Ago Dagang mahu Muzium Labuan disenaraikan sebagai bangunan atau tapak warisan kebangsaan.

Berucap ketika merasmikan Program Semarak Muzium Labuan di sini hari ini, beliau yakin usaha itu dapat dicapai menerusi kerjasama Jabatan Muzium Malaysia dan Jabatan Warisan Negara.

"Lebih dua dekad pengwujudan sejak 2004, Muzium Labuan telah menarik kehadiran kira-kira 1.15 juta pengunjung hingga tahun lepas," katanya.

Aaron turut memuji usaha Muzium Labuan dalam memainkan peranan menganjurkan pelbagai acara, pameran serta menjalankan penyelidikan dan program pendidikan kepada masyarakat.

Beliau turut menekankan usaha pemuliharaan muzium terbabit dalam menjaga khazanah warisan termasuk artifak sejak era neolitik, barangan yang dikumpul apabila kerajaan Sabah menyerahkan Labuan kepada kerajaan Persekutuan pada 1984 dan batu peringatan penyerahan pulau berkenaan kepada British pada 1846.

"Satu spesimen yang terkenal di muzium itu ialah rangka paus Indian Fin yang diwartakan sebagai Objek Warisan Kebangsaan pada 8 Jan 2024, di bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005," katanya.

Sementara itu, Aaron berkata program Semarak Muzium dapat meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap kepentingan memelihara warisan kebangsaan.

-- BERNAMA