KUALA LUMPUR : Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berangkat pulang ke tanah air dari Arab Saudi hari ini selepas selesai menunaikan ibadah haji.

Istana Negara dalam perkongsian di Facebook memaklumkan, keberangkatan tiba Seri Paduka Baginda berdua di Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdulaziz di Jeddah kira-kira pada jam 8 malam waktu tempatan disambut oleh Gabenor Jeddah, Putera Saud Abdullah Al Jalawi.

Hadir sama, Duta Besar Malaysia ke Arab Saudi Datuk Wan Zaidi Wan Abdullah.

"Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong serta delegasi dijadual tiba di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang pada jam 1 tengah hari, hari ini.

"Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong menzahirkan rasa syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan keizinannya, Seri Paduka Baginda berdua dikurniakan keafiatan untuk menyempurnakan rukun Islam kelima dengan lancar.

"Seri Paduka Baginda, dalam pertemuan dengan Putera Mahkota dan Perdana Menteri Arab Saudi Putera Mohammed bin Salman Abdulaziz Al Saud, telah menzahirkan ucapan terima kasih atas persilaan kepada Baginda berdua dan delegasi untuk menunaikan ibadah haji," jelasnya.


Pada masa sama, kenyataan tersebut turut memaklumkan Seri Paduka Baginda turut menzahirkan ucapan terima kasih kepada Kerajaan Arab Saudi kerana menaja 300 pelajar Malaysia melanjutkan pengajian mereka di pelbagai tahap dan bidang pengajian di Arab Saudi.

Seri Paduka Baginda mendoakan agar seluruh jemaah Haji Malaysia dikurniakan keafiatan sepanjang berada di tanah suci dan selamat pulang ke tanah air kepada pangkuan keluarga tercinta.

Baginda turut mengajak seluruh jemaah Haji Malaysia untuk terus bermunajat, memohon keampunan serta mendoakan keselamatan dan kesejahteraan negara tercinta.