Anak panda, yang dilahirkan oleh panda gergasi Liang Liang di Pusat Konservasi Panda Gergasi (GPCC), sedang membesar dengan baik, kata Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Beliau berkata kadar kemandirian anak panda itu juga baik.

"Kita tengok bayi panda ini mempunyai tompok pada badan dan mata.

Secara natural, ini menunjukkan bayi panda berada dalam keadaan kesihatan yang amat baik.

"Kadar kemandirian (anak panda) yang dipantau oleh kakitangan di sini, juga menunjukkan tanda-tanda baik," kata beliau kepada pemberita selepas menghadiri taklimat mengenai perkembangan terkini anak panda itu di GPCC, Zoo Negara di Hulu Klang pada Ahad.

Anak panda itu, yang belum diberi nama, lahir pada 18 Ogos dengan berat 175 gram. Sehingga 16 Sept lepas, beratnya mencecah 1,195 gram.

Kelahiran anak panda itu menjadikan Malaysia sebagai negara pertama di luar China yang berjaya melahirkan semula panda secara semulajadi dalam kurungan bagi tempoh singkat.

Liang Liang melahirkan anak panda itu dalam tempoh 15 bulan selepas tiba di Malaysia bersama-sama pasangannya Xing Xing pada 21 Mei 2014. Ia mengatasi Jepun yang mempunyai anak panda yang lahir dalam tempoh 18 bulan.

Wan Junaidi turut mengesahkan bahawa anak panda itu akan dihantar kembali ke China apabila umurnya mencapai dua tahun.

"Saya baru baca perjanjian itu dan ia adalah sebahagian daripada syarat-syarat yang telah dipersetujui," katanya.

Beliau berkata sebagai negara tuan rumah, Malaysia perlu membayar sebanyak AS$600,000 kepada Persatuan Pemuliharaan Panda di China sebagai 'hadiah hari jadi' untuk setiap anak panda yang lahir di negara ini.

Wan Junaidi berkata kelahiran anak panda itu dengan selamat adalah hasil kebolehsediaan dan dedikasi petugas GPCC mewujudkan persekitaran yang serupa dengan habitat semulajadi mamalia itu, selain diet yang dijaga rapi iaitu buluh tempatan.

Pengarah Zoologi dan Veterinar, GPCC Dr Mat Naim Ramli berkata Liang Liang juga sihat selepas melahirkan anaknya.

"Liang Liang masih dalam kuarantin dan akan dipindahkan ke kawasan lamanya selepas ia boleh berpisah dengan anaknya.

"Ia juga makan dengan satu tangan sementara satu tangan lagi memegang anaknya. Tanda-tanda (boleh berpisah) ialah apabila ia melepaskan anaknya itu," jelasnya.