KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan (KPM) harus memberi penjelasan terkini berhubung status 800 kandungan video untuk TV Pendidikan yang disediakan syarikat Radius One, kata bekas Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik.

Dalam sidang media di Parlimen hari ini, Ahli Parlimen Simpang Renggam itu berkata, kontrak yang ditawarkan kepada syarikat berkenaan bernilai RM1.9 juta.

Namun, beliau mendakwa, syarikat tersebut gagal menyiapkannya biarpun lanjutan masa telah diberikan kerajaan kepada Radius One dari 30 Nov 2020, hingga 31 Mac, tahun ini.

“Dalam jawapannya, Menteri Kanan Pendidikan (Dr Radzi Jidin) telah mengatakan tarikh tamat projek itu dilanjutkan kepada 31 Mac 2021 berikutan kegagalan syarikat berkenaan menyiapkannya dalam tempoh tersebut.

“Kini setelah hampir empat bulan berlalu, umum perlu diberikan penjelasan telus berkaitan pembekalan kandungan video pendidikan ini kerana ia melibatkan duit pembayar cukai,” kata Maszlee lagi.

Tahun lalu, penerbit Radius One Sdn Bhd Fazli Baharom dilaporkan berkata, penghasilan kandungan tersebut sedang berjalan tanpa sebarang masalah dan beberapa daripadanya telah pun disiarkan.

Mengulas lanjut, Maszlee berkata, KPM harus menjelaskan beberapa isu penting seperti status pembuatan 800 kandungan tersebut, dan adakah ia mengikut kualiti spesifikasi dan durasi yang ditetapkan.

Selain itu, beliau juga mahu tahu jumlah rancangan dari 800 kandungan yang telah disiarkan dan di mana.

“Jika ia disiarkan, bagaimana guru-guru dan murid-murid hendak menonton semula rancangan tersebut, untuk digunakan sepanjang PdPR bagi tujuan rujukan?

“Selain itu berapakan bayaran yang dibuat kepada syarikat penyedia kandungan setakat ini? Apakah masih tetap dengan nilai RM1.9 juta juga atau ada bayaran tambahan?” soalnya lagi.

Maszlee berkata, Menteri Kanan Pendidikan dan dua timbalannya perlu bersikap bertanggungjawab dan telus dalam isu tersebut agar pendidikan negara dan masa depan anak-anak bangsa tidak diperjudikan.