Selaman tanpa henti dan sampah dikutip, merupakan aspek-aspek penting yang menjadi kunci kepada kejayaan dalam cubaan mencipta Guinness World Record untuk pembersihan laut dalam terpanjang selama 168 jam.

Proses berkenaan dipantau oleh sekumpulan saksi yang dipilih untuk memastikan setiap peraturan yang ditetapkan rekod dunia itu dipatuhi.

Mengikut syarat Guinness World Record, sekurang-kurangnya satu penyelam perlu berada di dasar laut pada setiap masa dan setiap penyelam dikehendaki mengutip sekurang-kurangnya satu sampah untuk mencipta rekod dunia berkenaan.

Seperti para penyelam, saksi juga perlu memantau secara bergilir tanpa henti proses pembersihan dasar laut berkenaan untuk memastikan kedua syarat itu dipatuhi.

Sejumlah 13 saksi yang memantau perjalanan cubaan mencipta Guinness World Record untuk program Astro Kasih pembersihan laut dalam terpanjang selama 168 jam di Taman Marin Tunku Abdul Rahman, Sabah.

Sementara itu, sistem sokongan lain seperti pasukan peralatan juga bekerja 24 jam bagi memastikan proses pembersihan dasar laut terpanjang Astro Kasih berjalan lancar.

Pasukan berkenaan memastikan peralatan penyelam sedia digunakan untuk misi Guinness World Record selama 168 jam itu.