KUALA LUMPUR: Keadaan banjir di sebahagian daerah di Johor sedikit pulih dengan penutupan enam pusat pemindahan sementara (PPS) di Kota Tinggi dan dua di Segamat, manakala jumlah mangsa di Pahang terus berkurangan dan Melaka pula tidak berubah setakat petang ini.

Di JOHOR, angka mangsa banjir menunjukkan sedikit penyusutan kepada 44,780 orang di enam daerah setakat 2 petang ini, berbanding 45,048 orang pada 8 pagi tadi.

Daerah Batu Pahat menjadi daerah paling teruk terjejas dengan 35,818 orang, susulan peningkatan air di daerah itu, diikuti dengan Muar 4,057 orang dan Tangkak 2,424 orang.

PPS yang ditutup di daerah Kota Tinggi membabitkan Sekolah Kebangsaan (SK) Semanggar; SK Taman Kota Jaya; SK Sungai Telor; Dewan Raya Taman Kota Jaya; Sekolah Agama (SA) Taman Kota Jaya dan SA Desa Mahkota, manakala di Segamat ialah Balai Raya Kampung Padang Kiambang dan Kampung Mensudut Lama.

Sebanyak 10 sungai masih melepasi paras bahaya antaranya Sungai Batu Pahat di Empangan Bekok (Batu Pahat) yang kini berada di paras 19.91 meter (m); Sungai Muar di Buloh Kasap (Segamat) di paras 9.27m dan Sungai Muar di Bukit Kepong (Muar) di paras 4.94m.

Di PAHANG, aplikasi InfoBencana Jabatan Kebajikan Masyarakat melaporkan, jumlah mangsa banjir di Rompin menurun kepada 2,122 orang daripada 624 keluarga yang ditempatkan di 15 PPS petang ini, berbanding 2,248 daripada 659 keluarga pagi tadi.

Laman sesawang publicinfobanjir.water.gov.my pula melaporkan, Sungai Keratong di Rompin masih melebihi paras bahaya petang ini, dengan menunjukkan trend menurun.

Sementara itu, di MELAKA, Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri memaklumkan jumlah mangsa banjir di Jasin kekal 523 orang daripada 141 keluarga dan ditempatkan di lima PPS setakat 2 petang tadi.

-- BERNAMA