PUTRAJAYA: Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) hari ini meluluskan penggunaan pirolisis mudah alih bagi memudahkan proses pelupusan sisa pepejal akibat bencana banjir, kata Ketua Setiausaha kementerian itu Datuk Seri Zaini Ujang.

Beliau berkata menerusi kemudahan pirolisis mudah alih tersebut, sisa pepejal dapat dilupuskan di 12 stesen pemindahan sementara sisa pepejal berhampiran lokasi yang dilanda banjir di Selangor.

Menurut Zaini, pirolisis adalah kaedah menguruskan sisa pepejal melalui proses penguraian bahan organik pada suhu tinggi tanpa adanya oksigen, iaitu ia tersedia dalam unit mudah alih yang ringkas.

"Kaedah ini akan membantu memudahkan pengurusan sisa di lokasi yang terjejas akibat banjir dan menjimatkan masa pelupusan.

"Kelulusan khas akan dikeluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) kepada penyedia perkhidmatan yang mempunyai kemudahan dan kepakaran," katanya dalam kenyataan hari ini.

Bagi memudahkan urusan pelupusan sisa peralatan elektrik dan elektronik (e-sisa) oleh penduduk yang terkesan dengan banjir, Zaini berkata KASA dengan kerjasama kerajaan negeri telah menyelaraskan tindakan kutipan dan pengangkutan keluar e-sisa daripada kawasan banjir.

"Ia akan dilaksanakan oleh pusat-pusat pengumpulan e-sisa berdaftar atau premis yang ditetapkan yang dilesenkan oleh JAS supaya kutipan dapat dibuat dengan segera dan teratur mengikut kawasan," katanya.

Beliau berkata semua pihak yang membantu membersihkan kediaman mangsa banjir disaran untuk mengasingkan e-sisa daripada buangan lain untuk dilupuskan dan tidak melupuskannya melalui pembakaran terbuka kerana aktiviti tersebut boleh menjejaskan kualiti udara serta memudaratkan kesihatan mereka.

Zaini turut berharap mereka yang membantu mangsa banjir dapat mengasingkan sisa pepejal terkumpul mengikut kategori iaitu e-sisa untuk dikitar semula, sisa pukal perumahan seperti perabot dan peralatan bersaiz besar diasingkan untuk dilupuskan di tapak pelupusan manakala sisa lain seperti pakaian dan makanan pula diasingkan untuk dilupuskan secara pirolisis atau kaedah mudah alih yang lain.

Dalam pada itu, beliau berkata JAS juga telah memberi kebenaran khas untuk kerajaan Selangor melupuskan sisa pukal perumahan menggunakan kaedah lubang pelupusan terurus (KLPT).

-- BERNAMA