KUALA LUMPUR: Kerajaan mesti mengolah satu polisi yang menggalakkan wanita untuk menyertai lebih banyak bidang semasa bekerja dari rumah (BDR).

Pengasas MyProdigy, Senator Jaziri Alkaf berkata, ia harus melihat dan mengenal pasti kekuatan serta kemampuan golongan itu sendiri.

"Kedua kita mesti respon kepada keperluan kaum wanita dan minat mereka.

"Kenal pasti dan lihat apa halangan mereka, apa yang harus ditempuh dan memberi sokongan serta dokongan kepada mereka untuk menjadi sebahagian dari pembuat polisi.

"Juga perlu penglibatan serta melihat kelebihan dari langkah yang dilakukan," katanya semasa sidang video pada Isnin.

BACA: Cadang kerajaan tubuh institusi pengajian dan bank khusus untuk wanita - Rina Harun

BACA: Pemerkasaan wanita perlu diperkemas - PM Muhyiddin

Terdahulu Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan mengkaji kesesuaian memperluas kemudahan BDR bagi sektor awam dan swasta dengan gaji penuh, bagi menjaga ahli keluarga yang uzur dan sakit serta menyokong isteri menjaga anak yang baru lahir.

BACA: Kerajaan cadang perluas kemudahan Bekerja Dari Rumah dengan gaji penuh - Perdana Menteri

Jelasnya, langkah berkenaan bagi menggalakkan tanggungjawab bersama dan membolehkan wanita kekal dalam sektor pekerjaan serta meningkatkan produktiviti kerja golongan itu.

Dalam pada itu kata Jaziri, polisi itu kelak akan membolehkan mereka bekerja secara lebih fleksibel, sesuai dengan kehendak dan tidak mengetepikan bakat wanita.

Dalam pada itu katanya, akses kepada institusi kewangan dan pendidikan khas wanita akan membuktikan merupakan penyumbang lebih besar berbanding lelaki.

Ia sekali gus meningkatkan sumbangan wanita kepada 10 atau 20 kali ganda lebih tinggi dalam sektor berkenaan dalam masa lima tahun akan datang.




Hari Wanita 2021 | Menyokong dasar memperkasakan wanita



** Sempena Hari Wanita Sedunia 2021, Astro AWANI mengucapkan Selamat Hari Wanita kepada semua kaum Hawa di mana sahaja anda berada. #ChooseToChallenge