KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Mohd Hazem Abdul Rahman memberitahu Mahkamah Tinggi di sini semalam bahawa beliau tidak terlibat dalam salah laku bagi mempermudah rancangan ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho untuk menyeleweng wang milik syarikat itu.

Mohd Hazem, 49, membuat penafian itu ketika peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, yang mewakili Datuk Seri Najib Razak, mencadangkan bahawa beliau adalah individu yang membantu Low, atau lebih dikenali sebagai Jho Low, untuk menyeleweng kemudahan pembiayaan sebanyak US$250 juta daripada Deutsche Bank dan pemindahan US$175 juta kepada Aabar Investment PJS Ltd.

Saksi pendakwaan ke-10 itu, yang menjadi CEO 1MDB dari Mac 2013 hingga awal Januari 2015, berkata demikian pada perbicaraan kes bekas perdana menteri tersebut yang membabitkan penyelewengan dana 1MDB berjumlah RM2.3 bilion.

Mohd Hazem juga tidak bersetuju dengan cadangan Muhammad Shafee bahawa beliau telah bersekongkol dengan individu lain dalam pengurusan 1MDB termasuk bekas penasihat undang-undangnya iaitu Jasmine Loo, bekas Ketua Pegawai Kewangan Azmi Tahir dan Pengarah Eksekutif Terence Geh untuk memalsukan perjanjian berhubung perjanjian opsyen antara Aabar Investment PJS Ltd dan 1MDB Energy Holdings Berhad.

Perjanjian itu telah menyebabkan sejumlah US$175 juta dipindahkan daripada pinjaman yang diperoleh dua anak syarikat 1MDB iaitu 1MDB Energy Holdings Sdn Bhd dan 1MDB Energy (Langat) Limited kepada Aabar bagi tujuan melupuskan opsyen saham.

Ditanya sama ada beliau telah memberikan justifikasi palsu bagi pemindahan dana itu, Mohd Hazem menafikannya.

Muhammad Shafee: Bagi melaksanakan eksibit P777A (perjanjian opsyen Aabar), kamu telah melakukan dua kesalahan yang serius, antaranya ialah pecah amanah jenayah di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan.

Mohd Hazem: Saya tidak setuju.

Saksi itu turut menolak cadangan peguam bahawa beliau telah menyalahgunakan kuasa sebagai CEO 1MDB bagi memudahkan penyelewengan US$250 juta dilakukan untuk manfaat Jho Low.

Terdahulu, seorang lagi peguam Najib iaitu Tania Scivetti mencadangkan bahawa Mohd Hazem telah menyalahgunakan kedudukannya untuk menyeleweng dana syarikat itu yang dinafikan saksi tersebut.

Mohd Hazem turut menolak cadangan peguam itu bahawa beliau telah dipilih secara peribadi oleh Jho Low untuk menggunakan kedudukannya termasuk mengarahkan Loo menyediakan resolusi lembaga pengarah dan memastikan ahli lembaga menandatangani resolusi itu yang menjejaskan kepentingan 1MDB serta pemegang sahamnya.

Scivetti turut mencadangkan bahawa tindakan Mohd Hazem yang menandatangani resolusi itu tanpa ragu-ragu adalah antara perkara yang menguntungkan Jho Low namun saksi tersebut tidak bersetuju.

Najib, 68, berdepan empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion daripada dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah sama.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah bersambung esok.

-- BERNAMA