ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Khamis, 20 Ogos 2020.

1) "Saya bukan punca masjid ditutup" - Dr Khairuddin gesa tunggu penjelasan KKM

Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menafikan beliau menjadi punca penutupan sebuah masjid di Kuala Nerus.

2) Pemandu maut, lima lagi cedera dalam nahas tiga kenderaan di Kuala Terengganu

Seorang lelaki maut manakala lima lagi cedera selepas terlibat dalam kemalangan membabitkan tiga buah kenderaan di sini petang semalam.

Nahas berlaku di kilometer 35, Jalan Kuala Terengganu-Kota Bharu kira-kira jam 4.30 petang Rabu.

3) Warga emas hilang wang simpanan RM496,000 ditipu Macau Scam

Seorang warga emas berputih mata apabila wang simpanannya berjumlah RM496,000 lesap selepas diperdaya sindiket Macau Scam, kononnya dia terlibat dalam pengubahan wang haram sejak pertengahan bulan lepas.

4) Suri rumah, anak angkat maut selepas kenderaan terjunam gaung

Seorang suri rumah dan anak angkatnya berusia tujuh bulan maut selepas kenderaan pacuan empat roda dinaiki mereka terbabas sebelum terjunam ke dalam gaung sedalam lima meter di Bera, kira-kira 170 kilometer dari sini petang Rabu.

5) 26 individu direman, 91 dikompaun ingkar arahan PKP - Ismail Sabri

Seramai 26 individu direman manakala 91 lagi dikenakan kompaun selepas didapati ingkar arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada Rabu.

Jumlah berkenaan menunjukkan peningkatan individu yang direman berbanding hari sebelumnya yang hanya mencatatkan empat kes.

6) Slim Memilih: Cabaran dua sahabat karib bergelar 'pengembala kambing'

Selepas tiga tahun berdepan kesulitan untuk mengusahakan bidang penternakan, dua pengusaha kambing di Dewan Undangan Negeri (DUN) Slim sekali lagi terpaksa mengharungi cabaran susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

7) Sabah Memilih: Jangan ketepikan potensi wanita

Usaha membangunkan golongan wanita perlu diperhebatkan kerajaan dalam memastikan golongan itu tidak terpinggir.

Bukan itu sahaja, peluang seperti dana, bantuan dan tajaan kursus-kursus wajar diperbanyakkan bagi mempertingkatkan kemahiran kaum wanita.

8) Mira Filzah minta maaf, tiada niat cetus isu

Nama pelakon dan pengacara, Mira Filzah menjadi trending di media sosial gara-gara gambarnya memakai pakaian tradisional kaum India menjadi bahan perdebatan netizen.

9) COVID-19: Lima kes baharu, tiada penularan tempatan

Bilangan kes baharu positif COVID-19 yang direkodkan di Malaysia kembali kepada satu digit iaitu sebanyak lima kes, di mana kesemuanya adalah kes import.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu kenyataan media mengesahkan, setakat jam 12 tengah Khamis, tiada kes penularan tempatan dicatatkan.

10) Cikgu 'korek rahsia' pelajar dedah mangsa dirogol abang kandung

Tindakan seorang guru kaunseling 'mengorek rahsia' salah seorang pelajar, akhirnya membongkarkan tindakan terkutuk abang kandung anak didiknya itu.

Pelajar tingkatan tiga itu mendedahkan dia dirogol oleh abang kandungnya yang berusia 16 tahun, kira-kira pukul 10 malam, pada 26 Julai lalu di rumah mereka di Petaling Jaya.