ANTARA pelbagai berita tempatan yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Jumaat, 2 Oktober 2020.

1) COVID-19: 287 kes hari ini, tertinggi dalam sejarah

Malaysia merekodkan 287 kes baharu positif COVID-19 setakat jam 12 tengah hari pada Jumaat sekali gus merupakan jumlah tertinggi pernah dicatatkan di negara ini.


2) 10 individu dikenakan tindakan kerana langgar PKPD Bersasar

Polis mengambil tindakan terhadap 10 individu kerana melanggar Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) Bersasar pada Khamis.


3) RON95, RON97 naik 3 sen, diesel turun 1 sen

Harga runcit petrol RON95 dan RON97 masing-masing naik 3 sen manakala diesel pula turun satu sen berkuat kuasa 3 hingga 9 Oktober ini.


4) Jangan desak buat PRU15, fokus dahulu keselamatan rakyat - Annuar

Ahli politik diminta tidak mengutamakan desakan mahu mengadakan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) kepada kerajaan berbanding keselamatan rakyat pada saat penularan tinggi COVID-19.


5) Ahli Parlimen Batu Sapi, V K Liew meninggal dunia

Ahli Parlimen Batu Sapi, Datuk Liew Vui Keong meninggal dunia kira-kira jam 11.50 pagi tadi.


6) Baki menteri Kabinet Sabah diumum Hajiji minggu depan - Jeffrey

Timbalan Ketua Menteri II Sabah, Datuk Dr Jeffrey Kitingan berkata pengumuman tersebut bagaimanapun akan dibuat oleh Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Mohd Noor secara berperingkat.


7) COVID-19: Saringan bersasar percuma untuk rakyat Selangor pulang dari Sabah

Kerajaan Selangor mengadakan saringan bersasar secara percuma untuk rakyat Selangor yang mempunyai sejarah perjalanan ke Sabah antara 20 hingga 26 September lalu.


8) COVID-19: Tiada arahan tutup sekolah di Sabah - Sumber MKN

Tiada arahan penutupan sekolah di seluruh Sabah setakat hari ini, menurut sumber daripada Majlis Keselamatan Negara (MKN).


9) Banjir kilat, kemiskinan bandar perlu diberi perhatian Datuk Bandar KL - Annuar

Isu banjir kilat dan bandar selamat antara perkara yang perlu diberi keutamaan oleh Datuk Mahadi Che Ngah yang baru dilantik sebagai Datuk Bandar Kuala Lumpur.


10) COVID-19: Jangan ulangi apa yang berlaku di Sabah - Dr Noor Hisham

Situasi di Sabah perlu dijadikan pengajaran oleh semua pihak jika tidak mahu kes COVID-19 terus mencatatkan angka membimbangkan pada masa hadapan.