ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Selasa, 17 November 2020.

1) COVID-19: Malaysia catat kes baharu empat digit lima hari berturut-turut 

Setakat jam 12 tengah hari Selasa, 1,210 kes baharu dilaporkan, menjadikan jumlah kumulatif kes COVID-19 dalam negara 49,730 kes. 

2) Isu pekerja asing gelang pink: 'Jangan komen dulu, dengar penjelasan ini' - Dr Noor Hisham 

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sr Dr Noor Hisham Abdullah meminta orang ramai supaya mendengar penjelasan daripada pihaknya terlebih dahulu sebelum memberikan komen mengenai isu tular yang tersebar pantas di media sosial. 

3) COVID-19: Penemuan Moderna mudahkan pengurusan vaksin - Pakar 

Penemuan interim vaksin terbaharu COVID-19 oleh firma bioteknologi Amerika Syarikat (AS), Moderna Inc pada Isnin merupakan satu pengumuman yang amat memberangsangkan. 

4) Hanya 5,700 pekerja sahaja terlibat dalam PKPD di asrama Top Glove 

Hanya seramai 5,700 pekerja Top Glove Corporation Bhd yang terlibat dalam Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di asrama pekerja syarikat itu di Klang. 

5) Kalau tidak bersalah kenapa takut pulang, soal KPN kepada Jho Low 

Ahli perniagaan dalam buruan Jho Low tidak perlu takut untuk kembali ke Malaysia sekiranya dia merasakan dirinya tidak bersalah dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB). 

6) 'Najib perlu heret Jho Low ke mahkamah jika mahu bersih nama' 

Datuk Seri Najib Razak perlu mengheret Jho Low ke mahkamah jika ikhlas mahu membersihkan namanya daripada tuduhan skandal 1 Malaysia Development Berhad (1MDB), kata Anggota Jawatankuasa Amanah Nasional, Faiz Fadzil. 

7) Ku Li mahu UMNO ketuai kerajaan

Dengan bilangan ahli Parlimen paling ramai di Dewan Rakyat, UMNO seharusnya menjadi parti yang menguasai kerajaan dan memegang portfolio penting dalam kerajaan, kata Pengerusi Lembaga Penasihat parti itu, Tengku Razaleigh Hamzah. 

8) Banjir kilat di sekitar pusat bandar KL

Beberapa kawasan sekitar pusat bandar di Kuala Lumpur dilanda banjir kilat susulan hujan lebat sejak kira-kira jam 5 petang Selasa.

9) Belanjawan 2021: "Mana nak dapat duit ni?" - Wan Azizah

Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari ini mempersoalkan unjuran pendapatan Belanjawan 2021 yang dibentangkan, dan menyifatkannya sebagai tidak begitu realistik.

10) FAM nafi Harimau Malaya tarik diri kelayakan Piala Dunia, Piala AFF

Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) menafikan laporan di laman sosial yang mengaitkan pasukan kebangsaan akan menarik diri daripada saingan kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023 selain Piala AFF 2020.