ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 13 September 2022.


1. Inisiatif Malaysia Digital raih RM42 bilion FDI dalam 2 bulan - PM

Inisiatif Malaysia Digital (MD) berjaya meraih nilai Pelaburan Langsung Asing (FDI) Digital sebanyak RM42 bilion dalam tempoh dua bulan sejak ia dilancarkan pada Julai lalu. 



2. Najib mungkin dirujuk ke IJN kerana tekanan darah tidak menentu - Peguam

Datuk Seri Najib  Razak berkemungkinan dirujuk ke Institut Jantung Negara (IJN) hari ini, kata peguam beliau, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.


3. Tiga kapal OPV masih dalam pembinaan - Maritim Malaysia

Tiga kapal peronda luar pesisir (OPV) yang sepatutnya diterima Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) pada 2020 masih dalam pembinaan, demikian menurut Maritim Malaysia hari ini.


4. Lipat ganda kolaborasi, rangsang ekosistem teknologi dan inovasi - PM

Kolaborasi rentas Kementerian dan agensi perlu digandakan lagi seiring usaha merangsang ekosistem teknologi dan inovasi.


5. Tuduh HKL tukar ubat kepada Najib tidak benar - Khairy

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin menafikan dakwaan bahawa Hospital Kuala Lumpur (HKL) menukar ubat darah tinggi yang diberikan kepada Datuk Seri Najib Tun Razak.


6.  Tiada lagi saman tak pakai pelitup muka di tempat awam - KKM

Tiada lagi saman dikeluarkan terhadap mana-mana individu yang tidak mengenakan pelitup muka di tempat awam susulan pengumuman baru-baru ini.


7.Nahas helikopter: Kecederaan di kepala punca kematian juruterbang

Hasil bedah siasat ke atas mayat juruterbang yang terlibat dalam nahas helikopter di Bidor pada Ahad mendapati punca kematiannya adalah akibat daripada kecederaan di kepala. 


8. PM jumpa 'Top 5' UMNO sebelum Bajet 2023 bincang tarikh PRU15

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dijangka mengadakan pertemuan dengan lima pemimpin tertinggi (‘Top 5’) UMNO bagi membincangkan tarikh Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) dalam masa terdekat.


9. Kemunculan pertama Sultanah Kelantan

Sultanah Kelantan, Che Puan Nur Diana Petra Abdullah hari ini, berkenan menerima menghadap Pertubuhan Kerabat D’Raja Kelantan (PKDK) di Istana Negeri Kubang Kerian di Kota Bharu.


10. Malaysia tidak alami krisis ekonomi di sebalik penurunan nilai ringgit - Tengku Zafrul

Malaysia tidak mengalami krisis ekonomi meskipun berlaku penurunan nilai ringgit berbanding dolar AS ketika ini, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.