ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Khamis, 1 Disember 2022.


1. 11 mangsa terjejas banjir kilat di Kuala Pilah

Sebelas mangsa termasuk tiga kanak-kanak daripada tiga keluarga di Kampung Keru, Batu Kikir, Kuala Pilah dekat sini terjejas akibat banjir kilat malam tadi berikutan hujan lebat sejak petang.



2. Polis siasat video Jalur Gemilang dikibar bersama bendera Israel

Polis menerima laporan berhubung klip video tular yang menunjukkan sekumpulan individu menyanyikan lagu Negaraku dan bendera Malaysia dikibar bersama bendera Israel.


3. Belanjawan Johor 2023 catat lebihan RM2.44 juta

Kerajaan negeri hari ini membentangkan Belanjawan Johor 2023 yang merupakan belanjawan lebihan RM2.44 juta selepas dua tahun berturut-turut mempersembahkan belanjawan defisit pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor.


4. Pembentukan Kabinet: Debaran bila PM ke-10 umum kabinet

Selepas seminggu Datuk Seri Anwar Ibrahim dilantik sebagai Perdana Menteri ke-10, tumpuan kini terarah kepada barisan Kabinet yang bakal mengganggotai pentadbiran Kerajaan Perpaduan.


5. Buruh didakwa rogol 'teman wanita' berusia 12 tahun

Seorang buruh berdepan dua pertuduhan merogol ‘teman wanitanya’ yang juga kanak-kanak bawah umur di Mahkamah Sesyen Kota Bharu, pada Khamis.


6. Ronnie Liu minta maaf kepada Ketua Pembangkang Selangor

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Pelek, Ronnie Liu Tian Khiew hari ini membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor susulan kekeliruan mengenai projek penebangan bakau melibatkan Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS).


7. Bekas MB Perlis meninggal dunia

Bekas Menteri Besar Perlis Tan Sri Abdul Hamid Pawanteh, 78, meninggal dunia pada 3.15 petang tadi di kediamannya di Arau, dekat sini.


8. Aaron Aziz panik isteri kemalangan, tiada kecederaan serius tapi 'terus jantung macam jatuh'

Malang tidak berbau apabila isteri kepada pelakon Datuk Aaron Aziz iaitu Datin Diyana Halik terlibat dalam kemalangan kereta pada petang semalam.


9. Barisan Kabinet hampir dimuktamadkan, PM menghadap Agong pagi esok

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata perbincangan mengenai pelantikan barisan Kabinet kini hampir selesai dan berharap ia dapat diumumkan dalam masa terdekat.


10. Serangan buaya: Kanak-kanak Palauh dibaham, bapa cedera

Seorang kanak-kanak lelaki berusia setahun dibaham buaya ketika mendayung sampan bersama bapanya di perairan Pangkalan Marin, di sini, pagi tadi.