ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 24 Januari 2023.

1. Air mula naik di kawasan rendah di Johor

Ia melibatkan daerah Kluang di Lereng Sungai, Kampung Tengah Dalam dan Jalan Sawi, Yap Tau Sah.


2. Budak keluar kepala di 'sunroof', polis cari pemandu X70

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 336 Kanun Keseksaan kerana perbuatan cuai sehingga membahayakan nyawa atau keselamatan orang lain.


3. SPRM buka kertas siasatan libat 'sedekah' PRU1

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuka kertas siasatan berhubung dakwaan berlaku pembelian undi atau perbuatan rasuah ketika tempoh berkempen Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).


4. Sissy Iman tak jadi lancar album rakam di Abbey Road, tukar jadi derma

Perancangan Sissy untuk melancarkan album terbabit yang dijadualkan pada 2 Februari nanti turut juga lebur.


5. Pertubuhan haram Ayahanda Harimau Kumbang tumbang, pegawai polis antara 21 ditahan

Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya melumpuhkan kegiatan pertubuhan haram yang turut dianggotai pegawai dan anggota polis yang bernaung di bawah kumpulan Ayahanda Harimau Kumbang (AHK).


6. PM Anwar tiba di Brunei untuk lawatan rasmi dua hari

Lawatan rasmi ke luar negeri kedua Anwar sejak memegang jawatan perdana menteri itu diiringi isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.


7. Jangan salah guna maksud sedekah - MB Perak

Semua pihak tidak harus menyalahgunakan maksud yang baik di sebalik perkataan atau perbuatan sedekah, kata Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad.


8. Aaron-Wooi Yik nombor dua dunia, Zii Jia turun dua anak tangga

Beregu lelaki nombor satu negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik naik satu anak tangga ke kedudukan kedua dalam ranking terbaharu Persekutuan Badminton Dunia (BWF).


9. Michelle Yeoh tercalon Pelakon Wanita Terbaik Anugerah Oscar

Michelle Yeoh, 60, menerima pencalonan Oscar pertamanya dalam kategori Pelakon Wanita Terbaik untuk lakonannya dalam Everything Everywhere All At Once.


10. Minyak peket, telur jadi barang 'panas', peniaga terpaksa naikkan harga makanan

Isu kekurangan bekalan minyak masak peket dan telur masih belum menemui titik penyelesaian apabila bahan mentah itu masih sukar diperoleh.