KUALA LUMPUR: Budaya peniaga yang menjual produk merokok, seperti rokok elektronik atau vape kepada pembeli tanpa mengira umur, menyukarkan usaha kerajaan untuk mengawal penjualan dan pembelian produk itu di pasaran.

Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata ini kerana kebanyakan peniaga di negara ini, tidak menghiraukan siapa pun yang membeli produk itu di premis mereka, sebaliknya hanya memikirkan keuntungan semata-mata.

"Masyarakat kita, peniaga pun tidak ikut undang-undang. Di England, kalau nak (jual) beli benda yang diharamkan kepada kanak-kanak, peniaga tidak akan menjual. Tetapi di sini (Malaysia) asalkan duit ditunjuk dulu dah tak kisah berapa umur (pembeli), akan jual juga.

"Jadi membudaya itu yang lebih penting daripada lain. Kalau tidak, payah (susah) kerajaan. Tetapi kerajaan masih disalahkan masyarakat oleh kerana undang-undang begini," katanya sebagai respon kepada jawapan yang dikemukakan Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Lukanisman Awang Sauni di Dewan Negara, hari ini.

Terdahulu, Lukanisman berkata pembentangan Rang Undang-undang Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2023, memberi kuasa kepada kerajaan untuk mengawal selia penjualan dan pembelian vape di pasaran.

Beliau berkata dengan rang undang-undang itu, dapat menyedarkan masyarakat bahawa kerajaan komited untuk memerangi penggunaan vape kepada kanak-kanak, pada masa akan datang.

"Isu ini sangat dekat dengan masyarakat kerana ia melibatkan kesihatan. Tanpa perundangan, vape ini dijual di merata-rata tempat sehinggakan kanak-kanak yang berusia enam atau tujuh tahun pun terpengaruh untuk menggunakan vape, sebagai gaya hidup yang lebih mengikut trend.

"Akibat penggunaan vape yang berleluasa, terdapat penyakit seperti EVALI. Rawatan untuk mengubatinya ialah sekitar RM150,000 untuk tempoh 12 hari dan ini memakan kos yang amat besar. Sebab itu, kami perlu menyegerakan pembentangan rang undang-undang ini," katanya.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan tambahan Senator Datuk Dr Dominic Lau Hoe Chai, yang bertanyakan adakah kerajaan bertanggungjawab sepenuhnya melindungi generasi muda daripada kesan berbahaya rokok elektronik atau vape.

-- BERNAMA