Jabatan Hidupan Liar Sabah sukar menangkap pihak atau individu yang terlibat membunuh gajah disebabkan tiada saksi berani tampil meskipun ditawarkan ganjaran RM120,000.

Pengarahnya, Augustine Tuuga, berkata ganjaran yang ditawarkan itu adalah bagi maklumat yang boleh dijadikan bukti langsung yang boleh diterima di mahkamah.

Katanya, pihaknya sememang ingin mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang terlibat membunuh gajah di negeri ini.

Maklumat daripada saksi amat diperlukan untuk menangkap pihak yang terlibat membunuh gajah termasuk pemburu dan mereka yang memasang perangkap, katanya dalam kenyataan bagi mengulas insiden pembunuhan gajah di kawasan hutan dan ladang kelapa sawit di negeri ini.

Terbaru, seekor gajah betina berusia antara 12 hingga 15 tahun ditemui mati dengan kesan tembakan di kepala di kawasan Ladang Kelapa Sawit Bintang Emas di Tongod pada Sabtu lepas.

BACA: Lagi gajah pygmy Borneo ditemui mati ditembak

Ia merupakan gajah ke-25 ekor yang ditemui mati di kawasan hutan dan ladang kelapa sawit di negeri ini sejak awal tahun ini.

Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Hidupan Liar Sabah Siti Nur'Ain Ampuan Acheh dalam kenyataan malam ini berkata jabatan itu menerima laporan mengenai penemuan gajah itu daripada Pegawai Perhutanan Daerah Tongod. -- Bernama