KUALA LUMPUR : Program vaksinasi yang bergerak pantas di Lembah Klang adalah faktor utama pola penurunan kes harian dan kadar kemasukan pesakit yang menerima rawatan di hospital.

Menurut Pakar Kesihatan Awam Prof Madya Dr Malina Osman, kadar vaksinasi di negeri-negeri lain perlu digerakkan dengan lebih intensif selain memastikan garis panduan ditetapkan dituruti sebaiknya.

“Pada masa ini saya dapati, penyumbang utama kepada kes penurunan di Lembah Klang adalah kadar vaksinasi yang dicapai agak singkat.

"Maksudnya, kita dapat lakukan secara intensif dengan menyuntik seramai yang mungkin," kata pensyarah Fakulti Perubatan Dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM) itu.

Menurutnya, sejak dua minggu lepas, negara menyaksikan pola penurunan di Lembah Klang, susulan itu, aktiviti pemvaksinan sama diharap dapat dilakukan di negeri-negeri luar Selangor.

“Namun kita difahamkan kekangan bekalan vaksin yang menyebabkan sebahagian besar program vaksinasi tidak dapat dilaksanakan.

"Jadi, apa yang boleh dilakukan ketika ini, terutamanya negeri di luar Selangor adalah, komitmen terhadap pematuhan prosedur operasi standard (SOP) perlu diteruskan,” jelasnya.

Dr Malina berkata demikian menerusi program AWANI Pagi yang membincangkan topik “Mampukah negara merdeka dari COVID-19?” hari ini.


AWANI Pagi: Merdeka COVID-19 & Bebaskan negara daripada rasuah

Mengambil contoh di Sarawak pula, beliau menjelaskan, jumlah kes harian semakin mencatatkan peningkatan di sebalik kadar vaksinasi yang tinggi.

Namun difahamkan, kadar kemasukan ke wad bagi kategori 3-5 yang memerlukan rawatan berkurangan.

Bagaimanapun, orang ramai perlu lebih berhati-hati kerana pertambahan kes boleh menyebabkan kesesakan di hospital dan melumpuhkan sistem kesihatan awam.

Mengulas mengenai kelonggaran yang diberikan kepada penerima lengkap vaksin, demi meneruskan kelangsungan ekonomi dan kehidupan sosial, semua pihak perlu bekerjasama.

Sementara itu, Dr Malina menjangkakan, sehingga akhir tahun ini perang terhadap pandemik COVID-19 masih perlu diteruskan.

Bagi memastikan negara dapat merdeka dari COVID-19, ia memerlukan kerjasama jitu pelbagai pihak, katanya.

“Dalam beberapa bulan akan datang saya mengharapkan selepas melalui pengalaman getir dalam tempoh setahun setengah ini, kita perlu teruskan perjuangan sama sehingga akhir tahun.

“Apa yang boleh kita lakukan adalah, bukan sahaja melihat kepada aspek yang perlu dilakukan oleh kerajaan, tetapi beri kerjasama sebaiknya kepada agensi berkenaan.

“Orang ramai juga perlu terus mematuhi SOP yang ditetapkan bagi mengelakkan penularan kes, peningkatan kes.

"Jadi, kerjasama dua-dua pihak perlu bagi memastikan apa yang diharapkan sebagai jalan keluar dari pandemik, dapat dilaksanakan,” ujarnya.