GEORGE TOWN:Perarakan dua pedati yang membawa Dewa Murugan sempena perayaan Thaipusam di Pulau Pinang berkemungkinan dibatalkan tahun depan susulan pandemik COVID-19, bagi mengelak penularan virus itu dalam perhimpunan ramai.

Perarakan pedati perak yang berusia lebih 100 tahun dan pedati emas yang baharu adalah kemuncak perayaan tahunan Thaipusam selama tiga hari di negeri itu.

Pengerusi Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang (PHEB) Prof Dr P. Ramasamy berkata negeri itu akan mengadakan perbincangan mengenai bagaimana sambutan Thaipusam tahun depan dalam situasi pandemik COVID-19.

"Keutamaan kami adalah keselamatan semua penganut kerana pedati itu yang menarik orang ramai, apabila ada perarakan pedati, orang ramai sukar dikendalikan. Kami tidak mahu perhimpunan Thaipusam mencetuskan kluster baharu," katanya kepada Bernama dalam temu bual di sini.

Ramasamy, yang juga Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang berkata PHEB akan mempertimbangkan perkara itu dengan teliti demi kepentingan orang ramai.

Beliau berkata, prosedur operasi standard (SOP) yang lebih terperinci mengenai perayaan Thaipusam akan dikeluarkan pada minggu pertama Januari selepas perbincangan dengan Jabatan Kesihatan, Majlis Keselamatan Negara dan Polis Diraja Malaysia.

Beliau berkata sekiranya pihak berkuasa memutuskan tiada perarakan dan kavadi, beliau berharap arahan itu dipatuhi semua penganut.

Penganut Hindu menyambut Thaipusam pada hari bulan penuh bulan 'Thai' kalendar Tamil. Thaipusam, tahun depan jatuh pada 28 Jan.

Setiap tahun, ribuan penganut Hindu akan berjalan kaki mengikuti perarakan pendati sejauh lapan kilometer, sebelum sampai ke Kuil Arulmigu Balathandayuthapani dan Kuil Nattukkottai Chettiar di Jalan Kebun Bunga di sini semasa perayaan itu.

Sementara itu, Pengerusi Kuil Arulmigu Balathandayuthapani Datuk R. Subramaniam berkata beliau menjangka tahun ini jumlah mereka yang menyertai perarakan berkenaan akan lebih rendah dibandingkan tahun-tahun sebelumnya dengan lebih 1.2 juta penganut Hindu di seluruh negara selain pelancong asing.

Beliau berkata orang ramai menyedari COVID-19 masih ada dan jika mereka gagal mematuhi SOP, mereka berisiko terdedah kepada virus berbahaya itu.

-- BERNAMA