PASIR PUTEH:Lebih 80 peratus daripada 1,000 nelayan tradisional Bachok dan Pasir Puteh menangguh aktiviti menangkap ikan berikutan amaran cuaca buruk yang dikeluarkan Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) hari ini.

Pengerusi Persatuan Nelayan Kawasan Bachok Saripudin Ishak berkata, hampir 700 nelayan pantai kawasan Bachok tidak turun ke laut untuk mengelak berlaku kejadian yang tidak diingini dan di luar jangka.

"Kalau mahu ke laut juga mestilah secara berkumpulan dan jika berlaku perkara buruk, bot yang lain boleh membantu termasuk menundanya ke tepi pantai," katanya ketika diminta mengulas mengenai amaran berkenaan.

Ketua Pengarah MetMalaysia Jailan Simon berkata amaran cuaca buruk (jingga) dengan hujan lebat dijangka berterusan di beberapa kawasan di Tumpat, Pasir Mas, Kota Baharu, Bachok dan Pasir Puteh.

Saripudin berkata dalam tempoh November sehingga Mac tahun depan, mereka akan menggunakan wang Bantuan Prihatin Nasional (BPN) dan Elaun Sara Hidup Nelayan bagi meringankan beban setelah hilang punca pendapatan ketika musim tengkujuh ini.

Beliau berkata nelayan boleh menggunakan masa terluang ini dengan melakukan aktiviti seperti membaik pulih bot yang kurang sempurna dan memastikan enjin dalam keadaan baik sebagai persediaan untuk turun semula sebaik laut kembali tenang.

BACA: MetMalaysia keluarkan amaran cuaca buruk, waspada di tiga negeri

BACA: Monsun: Empat kawasan di Terengganu berdepan amaran cuaca bahaya


Ketua Jaringan Perikanan Jajahan Pasir Puteh Mohd Rosdi Mat pula berkata, 37 nelayan tradisional yang mempunyai bot kayu atau bot galah tidak turun ke laut hari ini sebagai mematuhi amaran cuaca buruk yang dikeluarkan.

Katanya, hanya 10 bot yang mempunyai enjin berkuasa tinggi masih turun menangkap udang dan ketam di kawasan pesisir pantai kerana mereka mampu memecut laju bot pulang ke pangkalan sebaik cuaca tidak mengizinkan.

"Semalam, dua daripada tiga bot yang keluar rosak akibat ombak besar menyebabkan sebuah bot dari darat terpaksa keluar untuk menundanya ke darat," katanya.

Sementara itu, Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Kelantan Kepten Maritim Muhd Nur Syam Asmawie Yaacob berkata masih ada bot yang turun ke laut hari ini.

Beliau menasihatkan mereka agar dapat mematuhi peraturan keselamatan yang ditetapkan terutama sentiasa memakai jaket keselamatan, bot berada dalam keadaan sempurna serta bekalan makanan dan minyak yang mencukupi.

-- BERNAMA