BESUT:Penduduk kampung berhampiran Pantai Kuala Besut, Terengganu merayu kerajaan membantu menyelesaikan masalah hakisan ombak yang mengancam keselamatan mereka.

Mereka mendakwa, fenomena air pasang besar kali ini adalah yang terburuk dalam tempoh 30 tahun.

Tinjauan Astro AWANI mendapati penduduk di kampung itu sedaya upaya berusaha membenteng kediaman mereka dengan menggunakan guni serta tayar terpakai berisi pasir.

Menurut Mohd Nafi Sulong, 56 tahun, rumahnya hampir roboh dibadai ombak besar.

“Mintalah kerajaan negeri tengok rumah kami. Sudah dua tiga malam dah kena ombak ni. Mana yang boleh bantu, bantulah. Sebab tak tahan dah ombak besar sangat dah ni,” luahnya.



Manakala bagi seorang lagi penduduk, Wan Sofian Nazri Ramli, 45 tahu, dia terpaksa hidup dalam kebimbangan setiap kali musim tengkujuh.

“Kejadian yang saya lalui macam nilah.. hidup dalam ketakutan. Bila hujung tahun, bila musim bah datang... jadi takutlah. Dari dulu lagi jadi saya berharap kerajaan negeri ataupun kerajaan pusat, bantulah kami ni orang pantai di Kuala Besut ni,” keluhnya.



Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Besut Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman mengakui setakat ini, keselamatan 50 keluarga terjejas dengan masalah hakisan pantai itu.

Ia membabitkan penduduk dari Kampung Pengkalan Atap dan Kampung Pantai.

“Kejadian ini hampir saban tahun berlaku dan menghantui mereka. Jadi saya mohonlah kerajaan negeri khususnya memikirkan kaedah yang terbaik seperti membina benteng penahan hakisan ombak sementara.

“Dan juga kerajaan pusat.. kalau boleh menyiapkan segera benteng pemecah ombak  ang mana kita semua sedia maklum bahawa benteng pemecah ombak ini  telah berjalan sejak tahun 2015 lagi.. tapi terhenti. Saya difahamkan terhenti, tapi tidak tahu kenapa.

“Jadi mohonlah pihak kerajaan menerusi jabatan-jabatan berkenaan supaya menyambung segera kerana sekiranya projek ini lambat disiapkan, akan mengakibatkan kesan hakisan ombak yang lebih kritikal lagi untuk pada masa akan datang. Mungkin lebih daripada 50 buah rumah  itu akan terkesan,” jelasnya.

Selain itu katanya, kerajaan negeri perlu mengambil langkah proaktif termasuk menyediakan penempatan baru bagi memindah dan menempatkan penduduk ke kawasan yang selamat.