Seakan-akan tahu ajalnya, atlet angkat berat orang kurang upaya (OKU), Muhammad Ata Maarof sempat memuat naik status terakhirnya di Instagram story kira-kira enam jam sebelum insiden kebakaran pada Sabtu.

Muhammad Ata, 28 tahun ditemui maut akibat melecur 80 peratus tubuhnya apabila kediaman yang dihuni bersama ibunya di Taman Pagoh Jaya, Muar terbakar tengahari tadi.

Namun sebelum insiden, Allahyarham sempat memuat naik status di laman Instagram dengan menulis ‘forgive me’ dengan latar belakang warna hitam.

Abangnya Mohd Akmal Maarof, 34 tahun berkata, adiknya sedang bercuti dan telah berada di rumah ibunya sejak Rabu lalu dan dijadual pulang semula ke ibu kota pada sebelah pagi tadi.

Ujarnya, kali terakhir dia bersua muka dengan adik bongsu dari lapan beradik itu ialah pada November lalu dan hanya sempat berbual di aplikasi WhatsApp pada sebelah malam tadi.

Jelas Mohd Akmal, dia pada mulanya tergamam apabila dimaklumkan adiknya meninggal dunia selepas kediaman ibunya terbakar memandangkan sepatutnya dia telah pulang semula ke rumah sewanya di Kuala Lumpur lebih awal.

BACA: Atlet angkat berat OKU, Muhammad Ata maut dalam kebakaran

“Dia punya status Instagram yang terakhir adalah 'forgive me’. Dia kadang-kala memang rajin juga keluarkan perkataan yang ‘pelik-pelik’ ni, tapi semalam agak pelik sikitlah. Memang hati saya nak jumpa dia sangat, nak tengok kereta.

“Nampk dia paksa sungguh-sungguh untuk saya keluarkan kereta tu. Kerana adik, tak apa saya keluarkan juga. Itu kali terakhir saya jumpa dia. Dia pun banyak diam, sebak juga saya,” katanya.

Tambah Mohd Akmal, ibu dan abangnya tinggal berdua di rumah berkenaan dan ketika kejadian Muhammad Ata berseorangan di rumah ekoran ibunya, Noriah Mohd Roslan, sedang menjalani kursus haji di Masjid Pagoh manakala abangnya keluar atas urusan kerja.

Jelasnya, sejak malam tadi hatinya tergerak untuk bertemu adik bongsunya dan berasa terkilan apabila gagal bertemu sebaliknya mendengar khabar duka itu.

Allahyarham Muhammad Ata merupakan pemenang pingat gangsa kategori 55 kilogram di Para Sukan Malaysia (SUKMA) ke-19 2018

Sementara itu, rakannya yang juga atlet paralimpik SUKMA mewakili negeri Johor, Muhammad Jauhari Turiman, 26 berkata, dia cukup terkesan akan kehilangan Muhammad Ata kerana mereka bersahabat baik dan sentiasa bersama-sama dalam setiap latihan.

Malah, mereka juga dijadual bersama-sama ke Johor Bahru pada minggu hadapan untuk menjalani latihan sebagai persediaan SUKMA 2020.

“Memang terasa sebab sebelum ni masa dekat Para SUKMA Perak, arwah dah sumbang satu pingat gangsa untuk powerlifting dan itu satu-satunya dapat naikkan apa nama sukan untuk Johor.

“Sepatutnya tahun ni dia pun ada, saya sepatutnya sama-sama dengan dia tapi sangat terkilanlah,” katanya.

Dalam pada itu, Mohd Helmy Halim Ali, 39 tahun yang merupakan rakan sekampung arwah juga berkongsi mereka baharu sahaja bertemu pada sebelah malam tadi.

Ujarnya, keakraban mereka mula terjalin sejak empat tahun lalu selepas Muhammad Ata berdepan kemalangan dan lumpuh.

Arwah juga sempat meluahkan hasratnya untuk kembali ke kampung dan mencari apa - apa pekerjaan sekaligus meninggalkan ibu kota.

“Kita orang kalau jumpa memang suka ‘bahan-bahan’, cuma dia punya mesra tu lain macam daripada sebelum ni, dia sempat belanja saya makan, itu last (kali terakhir).

“Dia kata dia nak cari kerja lain. Dia kata kalau ada kerja lain dia nak balik kampung nak duduk dekat kampung,” kata Mohd Helmy.

Dalam kejadian sekitar pukul 11.45 pagi itu, Muhammad Ata yang berada di bahagian dapur rumah berkenaan gagal menyelamatkan diri.

Allahyarham Muhammad Ata yang bekerja di Kuala Lumpur sedang bercuti selama lima hari.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Zaharudin Rasip mengesahkan kejadian dan buat masa ini kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Mayat mangsa dibawah ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) untuk bedah siasat.

Mangsa dijadual dibawa ke Surau Taman Pagoh Jaya untuk disembahyangkan sebelum dibawa ke tanah perkuburan berhampiran.