Golongan belia yang melibatkan diri dalam gengsterisme harus diberi peluang kedua agar diberikan kemahiran mengikut minat dan potensi mereka.

Kata Timbalan Pengerusi Pembangunan Manusia, Gejala Sosial & Dadah, Majlis Belia Malaysia Rizal Hassan ia sedikat sebanyak akan memberikan kepuasan yang mereka mahukan dan tidak perlu melibatkan diri dalam aktiviti gengsterisme.

“Kita terpaksa turun ke akar umbi bukan melakukan program semata-mata, tetapi cuba untuk memberi peluang-peluang kedua bagi mereka ini berdasarkan minat dan potensi. Kalau kita bagi mereka peluang dengan apa yang mereka mahukan mereka akan melakukan dengan sedaya upaya kerana itu kepuasan yang mereka mahukan,” kata beliau.

Beliau juga menafikan bahawa program-program anjuran Majlis Belia Malaysia tidak memenuhi citarasa golongan belia dan sebagai faktor terdapat segelintir golongan belia yang berminat untuk memasuki kumpulan kongsi gelap. Kata beliau program-program Majlis Belia Malaysia berdasarkan minat, potensi dan bakat anak-anak muda.

Klik video untuk temuramah penuh.