DENGAN begitu banyak perubahan yang tidak dapat diramalkan di dunia ini, bagaimanakah perniagaan anda dapat menyesuaikan diri dengan peralihan minat pelanggan dan mengenal pasti topik apa yang sedang - atau tidak - dicari orang?

Jawapannya adalah alat percuma dari Google - Google Trends. Dengan Google Trends, anda dapat melihat apa yang dicari orang ramai di Google, dan bagaimana carian tersebut berubah dari masa ke masa, mengikut musim, dan mengikut lokasi geografi sehingga anda dapat memperoleh pandangan yang relevan mengenai apa yang diteliti oleh pelanggan anda dalam talian.

Artikel ini merangkumi amalan terbaik penggunaan Google Trends untuk meneroka apa yang menjadi perhatian utama pengguna anda dan cara menyesuaikan usaha pemasaran anda untuk memenuhi keperluan mereka.


Membandingkan topik untuk mengetahui topik yang popular

Dengan Google Trends, anda dapat membandingkan dua topik carian secara serentak untuk memahami mana yang lebih popular dengan pengguna. Dengan membandingkan kata kunci untuk produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan, anda dapat memperoleh gambaran yang bermanfaat tentang tawaran mana yang lebih diminati dan kemungkinan akan mempengaruhi jumlah penjualan anda dalam jangka pendek.

Bayangkan anda memiliki sebuah kedai bunga kecil dan Hari Ibu semakin hampir. Anda ingin mengetahui produk mana yang anda harus utamakan untuk dipromosikan dalam talian. Anda dapat membandingkan minat carian untuk topik "flower delivery" dan "gift baskets”.


Perluaskan carian anda mengikut masa untuk mengenal pasti trend bermusim

Mungkin anda tidak mahu mengetahui perkara yang popular sekarang. Mungkin anda ingin mengetahui sama ada populariti topik tertentu adalah tetap, bermusim, atau dipengaruhi oleh peristiwa terpencil.

Dengan menggunakan menu cap waktu, anda dapat memilih dan memperluaskan pencarian dan pilih untuk bermula dari "Past 30 Days" hingga "Past 5 Years" ataupun "Since 2004".

Berikut adalah beberapa sebab mengapa ini bermanfaat untuk perniagaan anda:

* Trend membeli-belah percutian tahunan. Ambil kedai bunga dalam contoh awal kami. "Hadiah Hari Ibu" di Google Trends menunjukkan bahawa carian meningkat pada awal April.

* Merancang promosi anda. Dengan memahami arah mana aliran berpusing pada setiap bermusim, perniagaan anda dapat merancang dengan lebih baik untuk merebut peluang ini menjangkau pelanggan tepat ketika mereka mencari apa yang anda tawarkan.


Menggunakan Google Trends untuk mencari peluang baru

Dengan Google Trends, anda juga dapat menemui topik dan pertanyaan tambahan yang berkaitan dengan istilah carian anda yang mungkin anda tidak pernah pertimbangkan.

Semasa anda mencari topik, Google Trends akan menunjukkan topik dan pertanyaan teratas dan meningkat yang berkaitan dengan topik anda. Ini sangat berguna dalam mengungkap keperluan pelanggan yang anda mungkin terlepas pandang atau tidak.

Pertanyaan “rising”. Pertanyaan "rising" adalah pertanyaan dengan peningkatan kekerapan carian terbesar dalam jangka masa yang anda pilih berbanding dengan jangka masa sebelumnya. Sebagai contoh, jika anda mencari topik yang meningkat pada tahun 2019, ini akan menunjukkan kepada anda mereka yang mempunyai pertumbuhan kekerapan carian terbesar berbanding tahun 2018.

Pertanyaan “breakout”. Hasil yang ditandai "Breakout" mempunyai peningkatan populariti carian yang luar biasa, mungkin kerana pertanyaan ini baru dan mempunyai sedikit (jika ada) carian sebelumnya. Contohnya, semasa anda mencari "Hari Ibu" di Google Trends dari bulan April hingga Mei 2020, anda akan melihat bahawa salah satu pertanyaan ‘breakout’ adalah "Kad Hari Ibu".

Apabila anda memahami lebih banyak mengenai apa yang dicari oleh pelanggan anda dan mengapa, anda dapat mengetahui keperluan pelanggan baru yang tidak anda fikirkan sebelum ini.


Perhalusi carian anda mengikut negeri atau bandar

Sama ada perniagaan anda bertumpu di seluruh negara atau di kawasan persekitaran, Google Trends dapat membantu anda memahami dengan lebih baik apa yang dicari oleh pelanggan.

Apabila anda mencari istilah di Google Trends, anda akan melihat peta yang menunjukkan kepada anda di mana topik tersebut paling popular. Ini sangat berguna untuk menentukan minat pelanggan yang berbeza di pelbagai negeri. Sebagai contoh, Google Trends menunjukkan bahawa minat carian untuk "hadiah Hari Ibu" meningkat di seluruh negara pada akhir April tahun 2020, dan paling banyak dicari di Perak.

Adakah anda bersedia untuk memulakan dengan Google Trends? Layari Google Trends dan cuba masukkan beberapa topik.

Dan jika anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai sumber carian lanjutan, baca petua berguna ini atau sertai bengkel Mahir Digital Bersama Google.