KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa agar kerajaan menyelesaikan isu Hartal Doktor Kontrak yang menyaksikan pegawai perubatan mengadakan tunjuk perasaan secara aman di seluruh negara hari ini.

Ia dibuat bagi menuntut agar kumpulan doktor itu diserapkan ke jawatan tetap.

Jelas Anwar, Perdana Menteri dan Menteri Kesihatan seharusnya memastikan kebajikan golongan doktor di negara ini terbela terutama selepas pengorbanan mereka merawat rakyat sepanjang pandemik COVID-19.

"Kalau betul berilah perhatian doktor kontrak ini macam doktor biasa, mereka ini bertungkus lumus. Janji punya janji, Menteri kesihatan, kemudian jemaah Menteri, Perdana Menteri macam masalah besar tangguh demi tangguh.

"Orang tu kerja setengah mati. Banyak juga (doktor) terkorban, jadi saya ingin gesa dan desak jangan sampai doktor buat hartal dan mogok, kemudian ambil pula tindakan ugut pula.

"Doktor ini kalau dah mogok maknanya memang kecewa betul. Tidak ada harapan, kerana dia berkeyakinan dan beragama, dia tidak bunuh diri je. Jangan pandang ringan," tegas Anwar pada Mesyuarat Khas Parlimen yang bermula hari ini.

LAMAN MIKRO SISITV PARLIMEN ADA DI SINI

[LAPOR LANGSUNG] Sidang Mesyuarat Khas Parlimen


Justeru, jelasnya sudah tiba kerajaan menyelesaikan isu terbabit yang melibatkan 23,000 doktor lantikan kontrak ketika ini.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pada Jumaat dilapor berkata, KKM bersama kementerian serta agensi lain diarah merangka pelan komprehensif dan inklusif bagi menangani isu berkaitan kumpulan pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi lantikan kontrak.

Beliau berkata pelan tersebut perlu merangkumi tindakan segera, pelan jangka pendek, sederhana dan pelan jangka panjang.

Jelas beliau, kerajaan amat memahami tuntutan kumpulan petugas kesihatan berstatus kontrak dan sedar bahawa sumbangan dan peranan mereka sebagai barisan hadapan adalah amat penting dalam memberikan perkhidmatan kesihatan yang terbaik kepada rakyat, terutamanya dalam situasi pandemik COVID-19.

"Sebagai langkah penyelesaian segera, Kabinet bersetuju supaya Pegawai Perubatan, Pegawai Pergigian dan Pegawai Farmasi lantikan kontrak ditawarkan pelantikan secara kontrak (contract of service) untuk tempoh dua tahun selepas melengkapkan tempoh khidmat wajib bagi memastikan kesinambungan perkhidmatan dan persediaan untuk mengikuti pengajian kepakaran.

"Kabinet juga bersetuju melanjutkan pelantikan secara kontrak untuk tempoh maksimum empat tahun ke atas Pegawai Perubatan dan Pegawai Pergigian yang diterima mengikuti pengajian kepakaran dalam tempoh kontrak dua tahun pertama.

"Langkah ini bagi memastikan pegawai-pegawai yang berkenaan berjaya melengkapkan pengajian kepakaran masing-masing," katanya.