KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) meningkatkan kawalan keselamatan di kawasan sekitar ibu kota berhubung penganjuran Himpunan Aman Selamatkan Malaysia yang dijadualkan berlangsung selepas Zohor.

Tinjauan Sinar Harian mendapati anggota polis ditempatkan di lokasi-lokasi strategik dan sekitar kawasan Kampung Baru, dekat sini yang dipilih sebagai lokasi berkumpul oleh pihak Sekretariat Gerakan Selamatkan Malaysia.

Meskipun tiada sekatan jalan raya dilaksanakan di laluan utama menuju masuk ke tengah Bandaraya Kuala Lumpur sehingga jam 12 tengah hari, namun PDRM bersiap siaga menghadapi sebarang kemungkinan yang berlaku.

Anggota trafik PDRM melakukan rondaan di sekitar ibu kota Kuala Lumpur. - Foto Sinar Harian

Unit Rondaan Bermotosikal (URB) turut digerakkan oleh PDRM bagi memastikan kelancaran aliran trafik berjalan lancar di sekitar ibu kota.

Sinar Harian dimaklumkan, perkhidmatan Aliran Transit Ringan (LRT), Transit Aliran Massa (MRT) serta monorail tidak akan berhenti di beberapa buah stesen yang berada di sekitar ibu kota untuk tempoh tertentu.

Difahamkan, kemudahan pengangkutan awam terbabit tidak akan berhenti di stesen-stesen berikut iaitu Pasar Seni, Masjid Jamek, Bandaraya, Sultan Ismail, Kampung Baru, Dang Wangi, Medan Tuanku, Bukit Nenas, Raja Chulan, Bukit Bintang, Imbi, Hang Tuah serta Muzium Negara.

Sekumpulan anggota unit trafik PDRM berbincang mengenai tugasan masing-masing di ibu kota Kuala Lumpur. - Foto Sinar Harian

Pada Jumaat, Ketua Pemuda Perikatan Nasional (PN), Ahmad Fadhli Shaari berkata, mereka tidak akan berganjak dengan keputusan untuk mengadakan Himpunan Selamatkan Malaysia yang dijadualkan berlangsung di ibu negara.

Ujarnya, ketetapan itu dibuat dengan mengambil kira polis telah menerima notis penganjuran perhimpunan tersebut.

*Artikel asal yang disiarkan di Sinar Harian