IPOH: Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini mewujudkan Unit Pengurusan Katil (BMU) sebagai langkah penambahbaikan untuk menyegerakan kemasukan pesakit Jabatan Kecemasan dan Trauma ke dalam wad.

Pengarah HRPB Dr Megat Iskandar Megat Abdul Hamid berkata kewujudan BMU, yang kini beroperasi 24 jam sehari, didapati membantu melancarkan proses discaj dan kemasukan pesakit di semua wad.

"Kes-Kes pesakit kritikal yang telah stabil dan masih memerlukan rawatan lanjutan akan dihantar ke hospital kluster bagi mengurangkan kesesakan di HRPB.

"Dengan ini, petugas kesihatan HRPB dapat memberi jagaan yang lebih efisien kepada pesakit kritikal di Jabatan Kecemasan dan Trauma," menurutnya dalam kenyataan malam tadi ketika mengulas laporan sebuah portal yang mendakwa ada pesakit tidak menerima rawatan sepatutnya di bahagian kecemasan hospital itu.

Beliau juga berkata pihak pengurusan HRPB akan meneliti dan berbincang dengan Jabatan Kesihatan Negeri Perak dan Ibu Pejabat Kementerian Kesihatan Malaysia bagi meningkatkan kapasiti merawat pesakit kritikal.

Katanya meskipun Jabatan Kecemasan dan Trauma sentiasa menerima dan merawat ramai pesakit merangkumi kes panggilan ambulans, kes yang hadir secara terus serta kes rujukan, ia berusaha memberikan rawatan berkualiti dan terbaik kepada mereka.

-- BERNAMA