Perihal-perihal parti MIC akan ditangguhkan sementara menunggu keputusan Mahkamah Tinggi tentang semakan kehakiman.

Naib Presiden MIC, Datuk M. Saravanan berkata sebarang mesyuarat atau rancangan untuk mengadakan pilihan raya tidak akan dilakukan sebelum 15 April - tarikh yang ditetapkan oleh mahkamah untuk mendengar semakan kehakiman yang difailkan oleh presiden parti Datuk Seri G. Palanivel dalam mencabar Pendaftar Pertubuhan (ROS) keputusan pesanan MIC untuk mengadakan pemilihan baru.

"Kami perlu menunggu sehingga perbicaraan Mahkamah Tinggi pada 15 April. Dalam pada itu, kita tidak akan mengambil sebarang tindakan termasuk (menjalankan) pemilihan baru," kata Saravanan kepada wartawan di ibu pejabat MIC hari ini.

Beliau berkata sidang media itu adalah untuk menjelaskan kekeliruan yang timbul daripada "pelbagai kenyataan yang dibuat oleh beberapa orang ".

Saravanan, yang juga Timbalan Menteri Belia dan Sukan, berkata Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) Datuk Asmabi Mohamad telah meminta jawatankuasa interim kerja pusat (CWC), yang dipilih dalam pemilihan parti 2009, untuk tidak memegang apa-apa mesyuarat parti untuk menghormati mahkamah.

Sidang media di ibu pejabat MIC menampakkan M Saravanan
Saravanan beramah mesra dengan ahli-ahli parti pada sidang media di ibu pejabat MIC pada hari Jumaat.- SHAHIR OMAR/Astro AWANI

Semalam, Saravanan dan anggota CWC, S. Ananthan, telah memfailkan permohonan untuk menjadi intervenors dalam semakan kehakiman mencabar arahan RoS '.

Permohonan itu difailkan di depan Asmabi dalam makhamah di hadapan semua individu yang telah memfailkan semakan kehakiman.