Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu (JPNT) kesal kes kecederaan akibat mercun terus menimpa pelajar di negeri itu.

Pengarahnya Shafruddin Ali Hussin berkata walaupun peringatan dan amaran telah diberikan namun ia terus berlaku sehingga menyebabkan kecederaan parah.

Menurutnya, setiap kali bulan Ramadan pihaknya sentiasa mengingatkan para pendidik untuk menekankan aspek keselamatan pelajar termasuk bahaya bermain mercun.

"Saya telah mengingatkan Pengetua, Guru Besar, supaya bercakap tentang empat perkara.

"Antaranya, perkara pertama yang saya ingatkan ialah tentang keselamatan dan kesihatan, termasuk menasihatkan murid-murid kita mengelak daripada bermain mercun dan mengutamakan keselamatan apabila bermotosikal dan sebagainya.

"Ini merupakan peringatan-peringatan yang biasa kita keluarkan apabila masuk saja bulan Ramadan, tetapi masih lagi berlaku," katanya.

Beliau turut mengingatkan ibu bapa agar sentiasa memantau dan mengawasi pergerakan anak-anak terutamanya menjelang Aidilfitri ini bagi mengelakkan insiden yang tidak diingini berlaku.

BACA: Setelah cedera akibat mercun, sebahagian tangan kanan remaja ini terpaksa dipotong pula


Pada Isnin, seorang pelajar Tingkatan Satu sebuah sekolah di Besut putus pergelangan tangan kanan akibat terkena mercun.

Dalam kejadian kira-kira 5.30 petang itu, Syafiq Haikal Shaharrudin dilaporkan cedera parah di pergelangan tangan sebelah kanan dan kesemua jarinya putus.