Tiada kawasan mencatat kualiti udara Indeks Pencemaran Udara(IPU) 'tidak sihat' hari ini untuk kali pertama sejak jerebu kembali awal minggu ini.

Menurut Jabatan Meteorologi, kebanyakan stesen pemantauan mencatatkan penglihatan "lebih daripada 6km" sejak jam 10:00 pagi ini.

Pengarah pusat ramalan jabatan itu, Muhammad Helmi Abdullah, berkata keadaan jerebu dijangka terus bertambah baik.

"Kami menjangkakan trend ini akan berterusan kerana angin akan membawa hujan dan bilangan tempat-tempat terbakar di Sumatera rendah," kata Helmi.

UPI di 19 kawasan hari ini rekodkan bacaan yang ‘baik’ manakala di 33 kawasan ‘sederhana’, menurut laman web Jabatan Alam Sekitar.

Bacaan antara 0-50 dikategorikan sebagai baik, 51-100 (sederhana), 101-200 (tidak sihat), 201-300 (sangat tidak sihat) dan 300 dan ke atas adalah berbahaya.

Sejak pukul satu tengah hari, kawasan dengan UPI yang agak tinggi termasuk Bukit Rambai, Melaka (75), Seri Manjung, Perak (73), Seberang Jaya 2, Perai, Pulau Pinang (67), Port Klang, Selangor (65) dan Cheras (62).

Semalam, jerebu bergerak ke utara dan menyebabkan Ipoh di Perak dan Seberang Jaya di Pulau Pinang mencatat tahap kualiti udara yang tidak. Kawasan bakar di Indonesia juga dilaporkan telah berkurangkan.