"Saya dah mengharumkan nama Perak bertahun-tahun, majukan sekolah tahfiz saya bertahun-tahun. Tapi kalau macam ini layanan diberikan kepada saya, tidak mengapalah. Saya buat kerja untuk Tuhan.”

Demikian reaksi Datuk Mohd Kazim Elias yang kelihatan kecewa apabila sehingga kini kerajaan negeri masih belum menghubunginya dalam proses mengambil alih pusat tahfiz tersebut.

Beliau berkata, situasi sebegitu menyebabkan pendakwah itu kini tidak lagi meletakkan sebarang harapan, namun memaklumkan pusat pengajian tersebut akan mempunyai pengurusan baharu bermula 1 September nanti.

Menurutnya, bangunan yang dikatakan akan dijual di pusat tahfiz itu juga akan diserahkan sepenuhnya kepada pengurusan baharu tanpa dikenakan bayaran atau sewa, cuma sambung menguruskannya sahaja.

"Macam saya cakap sebelum ini, sebelum saya nak jual, saya nak minta pengusaha tahfiz ambil alih sekolah saya tapi mereka tidak sanggup. Selepas isu ini tular, ada satu maahad tahfiz sanggup ambil alih pada 1 September ini.

"Saya tiada lagi unit tahfiz di sekolah tersebut dan akan memberi tumpuan kepada sekolah pondok sedia ada. Saya tak ambil bayaran pun bila mereka ambil alih. Mereka nak ambil alih pun saya bersyukur dah,” katanya ketika ditemui selepas selesai wacana, pada Isnin.

BACA: Kompleks Al Barakah untuk dijual?

BACA: 'Tiada arahan halang berceramah'

BACA: Unit Tahfiz Al-Quran Al Barakah tangguh untuk dijual


Mohd Kazim berkata, beliau bersedia bertemu dengan kerajaan negeri berhubung soal pengambil alihan sekolahnya, namun sehingga kini tiada perkembangan positif daripada kerajaan negeri.

Lebih mengecewakan, katanya, ada pihak yang sebelum ini sedia membantu Pusat Tahfiz Al Barakah, bagaimanapun mengundurkan diri sebaik kerajaan negeri mengumumkan akan membantu pusat pengajian tersebut.

BACA: Ustaz Kazim serah sekolah tahfiz kepada pengurusan baharu