Bekas eksekutif Pengarah Petrosaudi International Ltd, Xavier Andre Justo mendakwa ditawar AS2 juta (RM7.6 juta) untuk maklumat yang diambilnya daripada bekas majikannya.

Justo yang kini dipenjara di Thailand kerana dakwaan cuba memeras ugut berkata tidak pernah menerima sebarang bayaran walaupun dijanjikan oleh seorang ahli perniagaan dari Malaysia.

"Perjanjian yang dicapai di Singapura sebelum ini mengenai penjualan dokumen juga membincangkan bagaimana prosedur itu akan dibayar," katanya menurut The Straits Times.

Justo juga dilapor telah menamakan semua individu yang ditemuinya di Singapura untuk perundingan penjualan data di dalam pengakuan 22 muka surat yang dibuat kepada polis Thailand.

"Saya cuba untuk membuka akaun di Singapura, mempunyai wang yang dibayar secara terus dari akaun (pembeli).

"DBS Bank menolak, saya tidak tahu mengapa. Selepas itu saya membuka akaun di Abu Dhabi di atas nama peribadi saya sendiri yang telah ditolak oleh (pembeli) kerana ia mempunyai nama saya di atasnya.

"Kemudian saya cuba menggunakan akaun syarikat sendiri di Hong Kong dan pembeli berkata yang sama, selepas itu prosedur adalah melalui syarikat Luxembourg dan sekali lagi (pembeli) enggan dan selepas itu Clare Brown mendahului," katanya merujuk kepada Clare Rewcastle Brown, editor Laporan Sarawak.

Justo turut mendakwa pembeli juga menawarkannya untuk membayar dengan wang tunai.

"Jadi saya sepatutnya pergi ke Singapura setiap minggu atau setiap minggu lain untuk menerima sampul surat dengan beberapa ribu atau berpuluh-puluh ribu, dan ulangi proses ini selama berbulan-bulan sehingga jumlah akhir akan dibayar namun saya tolak," katanya.

Kenyataan Justo sama dengan apa yang polis Thai berkata minggu lepas, bahawa pengakuan itu disokong oleh dokumen termasuk rekod perbualan WhatsApp dengan pembeli.

"Semua apa yang ditulis dalam pengakuan saya, sebahagian besar terbukti dengan perbualan e-mel, WhatsApp saya telah dengan (mereka)."

Brown juga dilapor telah bersetuju untuk menerima AS 2juta dari pembeli dan memberinya AS 250 ribu (RM952,000) sebulan untuk perkhidmatan perundingan.

"Saya tidak tahu sama ada dia menerima wang atau tidak, (kerana) saya ditahan," jelasnya.

Justo ditangkap di Koh Samui pada 22 Jun berdasarkan waran tangkap yang dikeluarkan oleh Mahkamah Jenayah Selatan Bangkok.

Tuduhan ke atasnya ialah cuba memeras ugut atau cuba melakukan pemerasan.

Dia dikatakan telah menuntut bayaran sehingga 2.5 juta Swiss franc (kira-kira RM10 juta) daripada PetroSaudi sebagai ganjaran tidak mendedahkan maklumat perniagaan yang telah dicurinya.

Justo berhadapan sehingga tujuh tahun penjara dan denda jika didapati bersalah memeras ugut.

Justo juga berharap hukuman penjara dapat diringankan memandangkan pengakuannya, kata peguamnya Pranot Kalanuson.

Jurucakap polis Thai, Leftenan Jeneral Prawut Thavornsiri sebelum ini berkata, Justo mesti dibicarakan di mahkamah Thailand atas tuduhan memeras ugut dan perlu dijatuhkan hukuman sebelum dia boleh diekstradisikan.