KUALA LUMPUR:Penting untuk anda memastikan penggunaan bateri telefon pintar dengan berkesan, penting juga untuk anda memastikan pengecasan bateri secara optimum bagi mengelakkan kerosakan di masa akan datang.

Mengikut artikel terbitan ETX Daily Up, ada empat tips yang boleh diikuti bagi memastikan jangka hayat bateri lebih lama.

Artikel itu berkata, bateri jenis lithium-ion yang digunakan secara meluas dalam pelbagai jenis telefon pintar di pasaran, secara teorinya, menyokong pengecasan antara 500 hingga 1,000 pusingan sebelum sampai ke hujung jangka hayatnya.



Elakkan mengecas bateri hingga 100%

“Secara amnya, tidak perlu mengecaj telefon pintar anda sehingga 100%. Apa yang perlu anda lakukan secara ideal ialah membiarkan ia sampai ke tahap 80% sebelum menutup pengecas itu.

“Anda juga perlu memastikan tahap bateri anda tidak perlu terlalu rendah sebelum mengecasnya. Sebaik sahaja bateri anda jatuh ke tahap bawah 30%, maka anda dinasihatkan untuk mengecas telefon pintar anda,” menurut artikel itu lagi.


Elakkan membuat cas pusingan penuh sebanyak mungkin

“Tidak berguna, dan tidak dinasihatkan untuk anda menunggu tahap bateri jatuh sehingga ke paras bawah 5% untuk memulakan cas. Sebaliknya, cas pusingan penuh – 0% hingga 100% - hanya dinasihatkan apabila paparan mobil tidak lagi menunjukkan keadaan yang sebenar.

“Sebagai contoh, telefon pintar anda mati walaupun paparan menunjukkan ada baki antara 20 hingga 30% lagi tahap bateri. Cas pusingan penuh akan bertindak sebagai perehat kepada telefon pintar anda,” laporan itu berkata.


Jangan biarkan telefon pintar dicas semalaman

“Anda harus mematikan pengecas apabila bateri mencapai tahap 100%, bagi mengelakkan sebarang kerosakan terhadap komponen di dalamnya. Memasang pengecas sebelum anda masuk tidur, dan mematikannya pada pagi keesokan harinya tidak digalakkan sama sekali.

“Walaupun kebanyakan telefon pintar di pasaran boleh mengesan jika bateri telah mencapai tahap 100%, ia tetap tidak digalakkan, dan perlu dielakkan,” katanya lagi.


Berhati-hati dengan kepanasan melampau

Secara amnya, lebih baik jika suhu telefon pintar tidak mencecah atau melebih 45°C sewaktu proses pengecasan.

“Walaupun boleh terus menggunakan telefon pintar anda sewaktu ia sedang dicas, anda dinasihatkan untuk mengelak penggunaan aplikasi atau aktiviti (terutamanya permainan mobil) yang mampu meningkatkan suhu telefon pintar secara mendadak.

“Anda juga perlu mengelakkan telefon pintar anda berada di bawah sinaran matahari secara terus sewaktu dicas. Jika ini terus dibiarkan, ia mampu merosakkan bateri, dan mengurangkan jangka hayatnya,” menurut artikel itu lagi.