KUALA LUMPUR: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, yakin cadangan kerajaan untuk meminda Perlembagaan Persekutuan berhubung undang-undang warganegara akan mendapat sokongan Ahli Parlimen.

Katanya, beliau kini dalam siri memberi penjelasan di Parlimen berhubung cadangan itu.

“Saya sekarang dalam siri memberi penjelasan kepada Ahli Parlimen. Dan saya yakin jika saya berpeluang untuk terus memberikan penjelasan macam ini, seperti sekarang saya jelaskan pada rakan wartawan dan wartawan bantu tulis, saya yakin pindaan ini boleh mendapat sokongan yang diperlukan,” katanya.

Beliau mengulas kenyataan Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, bahawa kerajaan tiada sebab meminda peruntukan yang memberi kewarganegaraan melalui undang-undang kepada kanak-kanak terbiar.

Kata Hassan seperti dilapor sebuah portal, kerajaan merancang mahu membuat pindaan untuk menyekat pemberian kewarganegaraan seperti itu.

Katanya, rancangan ini dijangka mendapat tentangan dalaman di Dewan Rakyat.

“Apa gunanya kerajaan gelar diri mereka sebagai pembawa ‘reformasi’ dan kerajaan Madani, tetapi apabila bercakap mengenai hak asasi, dan asasi manusia bayi yang tidak berdosa, mereka tidak menunjukkan sebarang belas kasihan, kasih sayang dan berperikemanusiaan,” katanya.