NILAI: Bimbang keselamatan sahabat baik yang mempunyai masalah penglihatan terhad menyambut Aidilfitri bersendirian di kampus kerana tidak dapat pulang ke Sabah, penuntut Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Mohd Amirol Ridzuan Aripin, 23, nekad membawanya pulang ke kampung di Kemaman.

Amirol memujuk sahabat sekuliahnya itu, Mohd Sufri Syahrifuddin, 23, yang juga orang kurang upaya (OKU) supaya mengikutnya selepas mengetahui dia tidak pulang ke Kunak kerana kos penerbangan yang tinggi tidak sepadan dengan tempoh cuti terhad.

Amirol dan Sufri adalah penuntut tahun tiga Sarjana Muda Dakwah dan Pengurusan Islam, Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, yang terbabit dalam Program Pergerakan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Pulang Sempena Cuti Perayaan Aidilfitri 2021 yang diumumkan Kementerian Pengajian Tinggi baru-baru ini.

Kedua-dua mereka adalah antara 181 orang kumpulan pertama penuntut USIM yang dihantar pulang ke kampung di Kelantan dan Terengganu menggunakan bas universiti pada Sabtu.

Menurut Amirol, hatinya berasa tidak tenang memikirkan keadaan Sufri menguruskan diri di asrama kerana masalah penglihatan serius dihadapinya memerlukan seseorang untuk sentiasa bersamanya.

"Sufri pernah beberapa kali terjatuh ketika berjalan berseorangan semasa di kampus. Dia juga pernah mengalami kecederaan yang serius sebelum ini.

"Sejak dari awal minggu orientasi di tahun pertama dahulu saya ambil tanggungjawab sehingga kini untuk membantu dia kerana prihatin pada dirinya. Kebetulah kami sekuliah dan rakan sebilik di asrama, jadi lebih mudah.

"Dia rapat dan selesa dengan saya, jadi pastinya saya berasa sedih jika dia menyambut Aidilfitri seorang diri di asrama. Saya juga bimbang soal keselamatan dan makan minum dia kerana selama ini saya yang menguruskannya.

"Ibu bapa saya pun sudah menganggapnya sebagai anak sendiri, adik-beradik juga rapat dengan dia, jadi emak juga minta saya bawa dia pulang berhari raya bersama kami," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.


[INFOGRAFIK] SOP Pergerakan Pelajar IPT Sempena Cuti Perayaan Aidilfitri

Sementara itu, Sufri berkata, dia amat terharu dengan keprihatinan Amirol dan keluarganya.

"Meraikan Aidilfitri bersama mereka seperti meraikan bersama keluarga saya. Ibu bapa di Sabah bersyukur kerana saya tidak berseorangan dan titipkan pesanan untuk saya jaga kesihatan dan jaga diri," katanya.

Sementara itu, USIM dalam kenyataan berkata, kumpulan kedua pelajar USIM membabitkan 74 orang selamat bergerak pulang ke kampung halaman masing-masing di Melaka, Johor dan Perak pada pagi Ahad menaiki empat buah bas dan sebuah van universiti yang disediakan oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar.

Seramai 1,979 pelajar USIM yang berada di kampus terlibat dalam program pergerakan pulang sempena Aidilfitri itu dengan 538 orang memilih untuk pulang ke kampung menggunakan kenderaan universiti bermula 8 sehingga 11 Mei.