MALAYSIA wajar mengambil iktibar apa yang sedang berlaku di Sri Lanka. Negara tersebut lumpuh kerana politik dan ekonomi. Rakyat terkapai-kapai manakala pimpinan kerajaan lari meninggalkan negara.

Disebabkan asas pemerintahan tidak menentu, negara dalam keadaan keadaan tidak stabil lalu kesannya kepada ekonomi dan kualiti hidup rakyat.

Keharmonian ekonomi perlu seiring dengan keharmonian politik. Tanpa kedua-duanya, ia akan membantutkan pertumbuhan ekonomi, kenaikan harga barang keperluan, menghilangkan minat pelaburan asing, meningkatkan kos sara hidup dan rakyat sukar mendapat perkhidmatan asas.

Malaysia juga sedang melalui kenaikan harga barang dan kos sara hidup. Kenaikan harga barang makin membimbangkan di kala negara sedang beralih ke fasa endemik. Di mana kelemahan kita? Adakah di pihak pembekal, industri, pengeluar atau kerajaan?

Sedang isu kenaikan harga barang makin membimbangkan, polemik politik juga tidak berkesudahan. Muncul pula isu untuk mempercepatkan pilihan raya dan tuntutan jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Dalam menempuhi fasa pemulihan daripada pandemik, tiada salah sekiranya para pemain politik turut sama matang dan harmoni dalam berdepan dengan cabaran kenaikan harga barang serta kos sara hidup.

Politik yang sarat dengan pertelingkahan pasti memberi kesan kepada kawalan dan arah tuju ekonomi negara, sekali gus menentukan aliran pasaran. Ditambah dengan dasar yang salah oleh kerajaan apabila tidak berada dalam politik stabil akan memporak-perandakan ekonomi.

Maka berlangsunglah demonstrasi aman “Turun” pada Sabtu yang lalu. Walaupun demonstrasi bukan budaya orang Malaysia, namun ia sebenarnya mengggambarkan kebimbingan rakyat ke atas keharmonian ekonomi dan politik. Impian kesejahteraan rakyat dapat dijelmakan sekiranya kecukupan keperluan asas, kualiti dan kos hidup yang setimpal dapat disempurnakan oleh pihak kerajaan.

Dalam suasana politik tidak menentu, kawalan pelbagai aspek pengurusan negara akan terkesan kerana keputusan besar tidak mungkin boleh dicapai jika politik menjadi medan persaingan antara ahli politik, dan bukannya untuk menangani nasib rakyat yang terhimpit.

Selain itu, kestabilan politik daripada kerajaan utuh boleh mengekang manipulasi harga dan mengawal sektor korporat daripada memonopoli barangan.

Keharmonian politik dan ekonomi menjadi tanggungjawab semua sektor masyarakat - dari kerajaan, pihak industri, pembekal dan rakyat - bagi memastikan kesihatan pertumbuhan ekonomi negara akan terus subur dan berkembang. 



* Penulis Immie Rozianie Abd Rahim merupakan Penyelidik Pengiklanan Politik.

* Artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.