Pemuda UMNO Kedah menarik nafas lega melihat pembentukan barisan kepimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang disifatkan tidak serius dan diwujudkan secara ala kadar semata-mata.

Ketuanya, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin berkata, pada masa sama, barisan itu dilihat tindakan tergesa-gesa dan seumpama pepatah melepaskan batuk di tangga.

"Bagi Pemuda UMNO Kedah, pembentukan barisan kepimpinan baru PPBM adalah sekadar ingin memperlihatkan PPBM ini kononnya sudah ada struktur dan bersedia untuk mengambil bahagian di dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

"Hakikatnya PPBM akan terus menerus terpaksa menagih ihsan daripada pakatan pembangkang yang lain dan pada masa sama terpaksa bergantung kepada naratif negarawan Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menarik sokongan rakyat," katanya kepada Astro AWANI di sini pada Khamis.

Shaiful Hazizy berkata demikian ketika mengulas senarai Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM yang diumumkan pada Rabu.

Bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman turut dinamakan sebagai salah seorang daripada tiga Naib Presiden bagi PPBM.

Selain Abdul Rashid, bekas Exco Kerajaan Negeri Perak Datuk Hamidah Osman dan Datuk Abdul Rashid Asari turut dilantik sebagai Naib Presiden.

Dalam pada itu tegas Shaiful Hazizy, pihaknya juga yakin PPBM tidak akan mampu menempatkan diri mereka dalam kalangan parti pembangkang yang lain.

"Dengan struktur goyah ini, kita percaya mereka hanya sekadar akan digunakan oleh pihak pembangkang sebagai 'penambah perisa' di majlis-majlis ceramah dan program-program tertentu.

"Hakikatnya, PPBM hanya akan menjadi 'penumpang' di dalam gerakan yang dikatakan mahu menjatuhkan Kerajaan pada PRU ke-14 kelak," jelasnya.

Ujar Shaiful Hazizy, pihaknya amat yakin terhadap peranan Barisan Nasional (BN) yang amat konsisten dalam peranannya membela rakyat sekali gus mampu menjadi pilihan rakyat pada PRU akan datang.

"Namun, kita menyeru ahli UMNO agar tidak sama sekali gentar dgn 'acah-acah PPBM yang sama sekali tidak akan mendatangkan kesan.

"Ahli UMNO harus bertindak 'menyerang dan sama sekali bersifat rendah diri terhadap parti 'pondok-pondok' ini," katanya.

Sebelum ini, Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa melahirkan keyakinan PPBM tidak mampu menawarkan kelebihan kepada pakatan pembangkang berikutan masih dalam situasi 'cuba mencuba' malah tidak ubah seperti berada di alam fantasi.

Katanya, ini berbeza dengan BN yang berada di alam realiti, malah sudah puluhan tahun mencapai persefahaman yang jitu bersama-sama parti komponen yang lain.